Georgiana Cotos
SCRIS de Gastón Gorali
PRODUS de Juan José Campanella și Fundația Ian
CATEGORIE FILM: SCURTMETRAJ, ANIMAȚIE
CATEGORIE DE VÂRSTĂ: TOATE VÂRSTELE
AN APARIȚIE: 2018 (premiera la Cannes)
GEN: COPII ȘI FAMILIE
DURATA: 9 MINUTE
Scurtmetrajul ,,Ian” a apărut în anul 2018, premiera având loc la Cannes. Este un film de animație care s-a calificat pentru cea mai bună categorie de scurt metraj animat la Premiile Academiei de Film din 2019 și este scris de către Gastón Gorali. Filmul este produs de Juan José Campanella în colaborare cu Fundația Ian, o organizație nonprofit înființată de către mama personajului principal.
În acest film este vorba despre un băiețel pe nume Ian. Ian este elev în clasa a IV-a și suferă de paralizie cerebrală, afecțiune din pricina căreia necesită utilizarea scaunului cu rotile și a unui calculator pentru a putea comunica.
Scurtmetrajul concurează pentru a fi nominalizat la Oscar datorită faptului că a promovat iubirea și o abordare comună a fenomenului de bullying și implicit izolare cauzate de o proastă cunoaștere a noțiunilor specifice handicapului.
Ian este un băiețel care încearcă din răsputeri în ciuda dizabilității sale să fie prezent pe terenul de joacă, însă ceilalți copii nu înțeleg de ce este diferit și păstrează distanța față de el și chiar fac glume pe seama acestuia.
De fiecare dată când nu reușește să facă ceva pe terenul de joacă, Ian se preface în bucăți mici asemenea celor dintr-un puzzle și se reîntregește înafara terenului de joacă. Ceea ce este interesant la acest personaj este că de fiecare dată găsește puterea necesară de a încerca din nou în speranța de a le atrage atenția celorlalți asupra ceea ce își dorește.
Vizionarea acestui film animat îi va face pe copii să înțeleagă că în ciuda diferențelor dintre oameni, în interior cu toții suntem la fel: cu toți avem emoții și cu toții simțim nevoia de a fi acceptați, apreciați și iubiți pentru ceea ce suntem.
Acest scurtmetraj reflectă povestea adevărată a unui băiat argentinian diagnosticat cu paralizie cerebrală ce îi afectează limbajul și mobilitatea și totodată reflectă traumele prin care a fost nevoit să treacă alături de familia sa, datorită atitudinii luate de către copiii de vârsta lui. Datorită situațiilor dificile prin care au trecut, mama băiatului a înființat în anul 2012 Fundația Ian ce are drept scop oferirea de informații despre dizabilități și oferirea instrumentelor necesare în speranța de a putea deveni o lume mai incluzivă.
Acest film animat ar putea fi utilizat la nivel preșcolar, în cadrul activităților pe domenii experiențiale, și anume la Domeniul Om și Societate (Educație pentru Societate), grupa mare, la tema anuală ,,Cu ce și cum exprimăm ceea ce simțim?”, tema activității: ,,Toți avem emoții”. Competența generală :
2.Manifestarea unor deprinderi de comportament moral-civic în contexte de viaţă din mediul cunoscut
Competența specifică:
2.1. Recunoaşterea unor deprinderi de comportament moral-civic în grupurile de apartenenţă
2.2. Aplicarea unor deprinderi de comportament moral-civic în contexte familiare
Ca activitate de învățare propun vizionarea acestui film care ilustrează comportamente moral-civice. În urma vizionării filmului, copiii vor avea de lipit imagini cu diverse comportamente sociale la panoul cu ”Așa da, așa nu”, motivând alegerea făcută. De asemenea, copiii își vor exprima părerea cu privire la ceea ce simt copiii din ilustrații.