Rebeca Goje (studentă anul III, Pedagogia învățământului primar și preșcolar)
Propun această activitate deoarece consider necesar ca elevii să deosebească comportamentele prosociale față de cele antisociale. Vedem în jurul nostru adulți care au uitat cum este să le pese de cei lângă ei , să încurajeze,să ajute, etc. Consider că aceste comportamente ar trebui să le însușim fiecare din noi. Dacă unii adulți au uitat aceste aspecte , hai să fim noi cei care aduc o îmbunătățire societății prin generația care vine . Hai să fim modele pentru cei care vin după noi!
Acest plan de lecție pe care l-am propus este o lecție pe care am predat-o în cadrul practicii. Elevii au fost foarte încântați la oră de aceste activități. Sper să vă captez și vouă atenția și această lecție să fie o aducere aminte despre lucrurile importante din viață: Iubește-ți aproapele mai mult ca pe tine însuți. Tu cum îți arăți dragostea față de alții?
Clasa: a IV-a
Propunător: Goje Rebeca
Aria curriculară: Om și societate
Disciplina: Educație civică
Unitatea de învățare: Comportamente moral-civice
Tipul lecției : recapitulare și sistematizare
COMPETENȚE GENERALE :
1. Aplicarea unor norme de conduită în viaţa cotidiană
2. Manifestarea unor deprinderi de comportament moral-civic în contexte de viaţă din mediul cunoscut
COMPETENȚE SPECIFICE:
1.3.Explorarea unor norme morale de conduită care reglementează relațiile cu ceilalți oameni
2.2 Recunoașterea unor comportamente moral-civice din viața cotidiană
2.3 Deosebirea comportamentelor prosociale de cele antisociale.
OBIECTIVE OPERAȚIONALE:
O1-Să numească cel puțin 2 comportamente antisociale
O2- Să numească cel puțin 2 comportamente prosociale
O3- Să participe activ și interes la activitate
METODE ȘI PROCEDEE DIDACTICE:conversația,explicația,Pălăriile gânditoare
MIJLOACE DE ÎNVĂȚĂMÂNT: laptop,boxe,caiet, ,pălării colorate ,recompense ,caiete, cufăr,imagini sugestive ,lipici
FORME DE ORGANIZARE: frontal, individual
Resurse umane: 38 de elevi
Resurse de timp: 45 de minute
BIBLIOGRAFIE :
Programa școlară pentru disciplina EDUCAȚIE CIVICĂ CLASELE a III-a – a IV-a București, 2014
Pițilă, T., Mihăilescu, C. (2016). Educație civică, manual pentru clasa a IV-a, partea 2, Editura Aramis Print, București
Etapele lecției | Ob.op | Conținut științific | Metode și procedee | Mijloace didactice | Forme de organizare | Evaluare |
1.Moment organizatoric | Se asigură condițiile optime unei bune desfășurări la clasă; aerisirea clasei , pregătirea materialelor necesare desfășurării orei. | |||||
2.Pregătirea psihologică | Vom viziona un filmuleț sugestiv pentru lecție, după care voi adresa câteva întrebări elevilor legate de acțiunea întâmplată în filmuleț . https://youtu.be/LuG0lxCsUi8 -Care sunt personajele filmulețului? -Ce face bărbatul? -Dar cățelul? -Cine nu îl lasă pe cățel să stea liniștit? -Unde se află aceștia? -Ce vrea să facă pasărea? -Ce face cățelul? -De ce își schimbă cățelul atitudinea? | Conversația | laptop, boxe | frontal | Observarea sistematică a comportamentului copiilor | |
3.Reamintirea temei şi a planului | Le comunic elevilor faptul că azi vom recapitula lecțiile anterior învățate și îi informez cu privire la obiectivele pe care le am pentru oră. | Conversația | frontal | Observarea interesului manifestat de către copii | ||
4.Recapitularea şi sistematizarea cunoştinţelor | Această etapă a lecției va începe cu un joc de rol. Câțiva elevi vor fi rugați să vină în fața clasei și să aleagă un bilet. Pe acel bilet va fi scris câte un comportament antisocial pe care aceștia vor trebui să îl mimeze . După ce aceștia au mimat, ceilalți elevi vor încerca să găsească câte o rezolvare pentru fiecare comportament antisocial. După ce se poartă discuții pe baza comportamentelor antisociale și prosociale , se trece la alt exercițiu. Pentru această activitate , elevii, vor primi câte o pălărie colorată . Fiecare pălărie are câte o culoare diferită. Asta înseamnă că fiecare pălărie are și o sarcină diferită. Elevii vor fi împărțiți pe culori. Cei care vor face parte din echipa galbenă vor căuta soluții pentru două comportamentele antisociale . Cei din echipa verde vor compara efectele celor două comportamente. Cei din echipa roșie vor descrie cele două comportamente. Cei din echipa albastră vor compune o poveste care va conține câte două comportamente antisociale. Cei din echipa mov vor compune o poveste care va conține câte două comportamente prosociale. Aceștia vor avea un timp în care să realizeze aceste sarcini. După ce a expirat timpul elevii sunt rugați aleatoriu să vină în fața clasei și să le prezinte colegilor ce au avut ei ca sarcină. Ultima activitate este Cufărul vieții. Elevii vor extrage aleatoriu câte o imagine cu comportamente prosociale și antisociale și le vor pune în cufărul reprezentativ pentru fiecare comportament. La sfârșit numărăm în care cufăr se află mai multe imagini. Se trage concluzia zilei unde ne reamintim faptul că și noi trebuie să avem în viață cât mai multe comportamente prosociale și că ar trebui să ne iubim unii pe alții. Pentru că dacă iubim și pe alții ,din start vom încuraja,vom ajuta, vom fi mai harnici, etc. | Conversația Explicația Pălăriile gânditoare | laptop, boxe, caiet, , pălării colorate, caiete, cufăr, imagini sugestive lipici | individual frontal | Observarea comportamentului copiilor Observarea interesului manifestat de către copii | |
5.Aprecieri | Se fac aprecieri verbale atât colectiv cât și individual pentru modul în care s-a desfășurat activitatea. | Conversația | frontal | Aprecieri individuale și generale | ||
6.Încheierea lecţiei | Drept răsplată pentru activitatea lor ,elevii vor primi câte o recompensă după care vor ieși în pauză. | recompense |