„Cratița lui Lorenzo” de Isabelle Carrier (recenzie)

Denisia Costa și Laura Marangoni

Editura : Editorial Juventud

Publicat : 2010-limba spaniolă

Numărul de pagini : 40 pagini

Am ales să facem recenzia cărții „Cratița lui Lorenzo” scrisă și ilustrată de Isabelle Carrier. Aceasta a apărut în anul 2010 și este disponibilă în limba spaniolă. Având replici scurte care pot fi traduse cu ușurință și multe ilustrații colorate, considerăm că este una dintre cele mai potrivite cărți pentru copii începând cu vârsta de 5 ani care evidențiază stima de sine și toleranța copiilor cu dizabilități. Este scrisă folosind un limbaj simplu, pe înțelesul copiiilor cu ilustrații simple și sugestive.

În această carte, autoarea relatează povestea unui băiețel așa cum putem deduce chiar din titlul cărții, personajul principal este un băiețel pe nume Lorenzo. Drumul lui inițiatic este periclitat de un accident, petrecut din senin, mai exact „în urmă cu ceva timp i-a căzut o  cratiță” cu care din păcate s-a pricopsit să o poarte peste tot după el. Prin intermediul cratiței vom observa că Lorenzo este un băiat puțin mai diferit decât restul, care are mare nevoie de afecțiune și înțelegere dar pe care el nu o primește. O altă temă evidențiată în carte este empatia, care din păcate în zilele noastre este ceva ce și adulții trebuie încă să învețe. Empatia este un sentiment care trebuie sensibilizat încă de la o vârstă fragedă deoarece deja în grădiniță copiii îi marginalizează și îi hărțuiesc pe ceilalți pentru că sunt diferiți, exact cum se întâmplă cu personajul nostru Lorenzo. Micuțul Lorenzo fiind diferit de alți copii de vârsta lui, îi este mult mai greu să desfășoare unele activități care favorizează îndepărtarea părinților și a celor care îl înconjoară, fapt care îl îndeamnă să se izoleze de toți ascunzându-se sub cratița lui. După evidențierea acestor teme și înțelegerea poveștii vom întâlni un personaj nou, o persoana extraordinară care reprezintă dragostea, perseverența, empatia și comunicarea care va avea un impact deosebit de mare asupra personajului principal.

Această poveste este una foarte frumoasă, care are mare impact asupra copiilor prin oferirea unui exemplu care definește realitatea și prin care este evidențiată problema dizabilității și a modului în care ea este privită. Este foarte bine structurată și gândită, prin exprimarea sentimentelor, dar mai ales prin limbajul semnelor, de aceea am și considerat că este potrivită orelor de educație civică pentru a pune în prim plan raporturile noastre cu ceilalți oameni.

Am ales această poveste deoarece este diferită de restul cărților care ilustrează respectul și toleranța față de aproape. Prin citirea acestei cărți copiii vor înțelege că în ciuda diferențelor care există între oameni, până la urmă toți avem sentimente și vrem să fim acceptați și iubiți așa cum suntem, cu bune și cu rele. Considerăm că prin lecturarea poveștii, copiii vor avea o altă percepție, prin transpunerea în pielea personajului pentru a simți modul în care se simt copiii marginalizați, schimbându-și comportamentul față de ei într-o manieră pozitiva.

Credeți că Lorenzo va reuși să își depășească dificultățile și va scăpa de cratiță ? Oare noul personaj îl va ajuta sau îl va încurca ? O să dobândească Lorenzo încrederea de sine ? Ce credeți ? Va avea un final fericit sau trist povestea noastră ? Dacă ti-am stârnit interesul și ești curios să afli  ce se întâmplă cu tânărul nostru personaj te sfătuiesc să lecturezi aceasta carte minunata și să te lași purtat de farmecul acesteia . De asemenea după ce ai citit povestea te invităm să vizionezi și ecranizarea acesteia postată pe YouTube (https://youtu.be/gyT72ahLPBo)  care are ca și durată aproximativ 5 minute iar pe deasupra este și subtitrat.  Este un filmuleț superb care ilustrează cartea exact așa cum este ea .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *