Grădina botanică: locul unde spiritul civic renaște

Amalia Timofte și Maria Leonte

,,Pe copil îl educă tot ce îl înconjoară: câmpul, pădurea, râul, marea, munţii, rândunelele, cucul. Faceţi tot posibilul ca şi copiii dumneavoastră să iubească tot ce-i înconjoară, pentru că fără dragostea faţă de natură şi animale omul nu poate să simtă din plin, ceea ce numim, cu cel mai minunat dintre cuvinte – VIAŢA.” (C. Mihăescu )

Educaţia este o cultură a caracterului, o obişnuinţă contra naturii, dar şi singura care-i distinge pe oameni. Este o artă, care face să treacă conştientul în subconştient, este un fapt al şcolii, şi al unei virtuţi, pe care o porţi cu tine. Platon definea educația ca fiind ,,arta de a forma bunele deprinderi sau de a dezvolta aptitudinile native pentru virtute ale acelora care dispun de ele”. Aristotel, în lucrarea sa ,,Politica”, considera ca  ,,educația trebuie să fie un obiect al supravegherii publice, iar nu particulare”.

Educaţia civică în învăţământ reprezintă o prioritate, în încercarea de modelare a personalităţii elevului în spiritul valorilor şi principiilor democratice care guvernează demersul societăţii.  În cadrul săptămânii „Școala altfel” profesorii au oportunitatea să acorde mai mult timp activităților extracurriculare, dezvoltării competenței de învățare și abilităților socio-emoționale, precum și dezvoltarea spirtului civic.

Prin astfel de activități preșcolarii își dezvoltă caracterul și competențele, simt satisfacția de a contribui la binele comunității și își fac noi prieteni. Comunitatea devine spațiu de învățare pentru preșcolari, contribuind la procesul de dezvoltare a adultului responsabil de mâine. Învățarea este relevantă pentru  aceștia  pentru că fac lucruri concrete, în cazul nostru protejarea mediului, ajutându-i să-și crească încrederea, independența, reziliența și compasiunea. O excursie în cadrul ,,Școala altfel” ar fi vizita la Grădina Botanică.

Activitățile în Grădina Botanică au un rol deosebit de important asupra realizării educației. Educația în spiritul ocrotirii naturii trebuie începută încă de la o vârstă fragedă. Natura îi face pe copii mai fericiți, mai sănătoși, mai calmi și mai conștienți de mediul înconjurător.

Aceasta are întotdeauna ceva de a comunica prin oferirea de oportunități reale pentru creștere, dezvoltare și experiență. Educația în aer liber se bazează pe utilizarea mediului extern ca spațiu privilegiat pentru experiențele copiilor.  Învățarea în natură este foarte importantă și benefică pentru copil. În natură întâlnim medii care oferă substanțe benefice pentru minte și corp, promovează explorarea senzorială și motorie. Scopul mediului în aer liber este de a încuraja copiii să fie activi, să le ofere o pauză de la activitatea statică și să sprijine învățarea într-o varietate de contexte.

Vizita la Grădina Botanică ,,Anastasie Fătu” din Iași, am organizat-o în  cadrul activităților de tip outdoor în săptămâna ,,Școala altfel”, care le-a dat preșcolarilor posibilitatea să exploreze, să interacționeze cu elemente ale mediului înconjurător,  să își dezvolte spiritul liber, autentic, să  investigheze și să cerceteze elementele din natură și nu în ultimul rând, să se bucure. În drum spre Grădina Botanică, copiii au observat din autocar faptul că orașul este foarte aglomerat, și am căutat împreună soluții pentru a reduce traficul, ajungând la concluzia că putem folosi bicicleta pentru a ne deplasa, ori mijloacele de transport în comun, sau chiar pe jos pentru a proteja natura.

Preșcolarii au explorat  și investigat lumea plantelor cu scopul de a înțelege locul nostru în natură, precum și protejarea acesteia. Am observat împreună expozițiile de flori, am clasificat florile după specie, culoare, mărime, le-am mirosit și le-am admirat.  Este de datoria noastră  să-i pregătim pe aceștia în spiritul protejării naturii încă de la cea mai fragedă vârstă, să le formăm atitudinii  pozitive față de mediu în dezvoltarea comportamentului, să pătrundă în tainele acesteia și să o iubească.  Preșcolarii au aflat despre plante, cum le îngrijim,  de faptul că pentru a crește au nevoie de apă, de soare, de  pământ și  de multă iubire din partea noastră.

Au avut oportunitatea de a învăța despre plante, despre habitatele în care trăiesc, precum și despre ceea ce le amenință. Așadar, este foarte important să conștientizeze necesitatea utilizării raționale a resurselor vegetale ale plantei.  În această etapă sunt  curioși, prezintă interes pentru tot ceea ce îi înconjoară,  adună cu entuziasm diverse plante, flori, frunze, aleargă să prindă fluturi, urmăresc păsările și se întorc spre adulți cu multe întrebări.  Iar noi îi îndrumăm prin răspunsurile oferite, le ușurăm înțelegerea relațiilor dintre unele fenomene și influența lor asupra lumii înconjurătoare.  Totodată, aceștia au deprins un comportament corect față de mediul înconjurător, față de grup, au învățat să meargă unul lângă celălalt, să nu vorbească tare să nu deranjeze pe cei care privesc expoziția și nu numai, să nu se împingă, să nu se îndepărteze din grup și cum să se comporte în societate.

După această vizită, ne-am întors la grădiniță, iar copiii au venit cu propunerea să avem și noi grădina noastră cu flori și să le îngrijim, așa cum au aflat în Grădina Botanică. Am lucrat împreună, am pregătit terenul, am plantat florile, copiii și-au marcat teritoriul cu numele grupei lor, iar de atunci aceștia au grijă să fie mereu udate și iubite. Lângă grădina cu flori, am plantat și copaci și ne bucurăm că am învățat multe lucruri de la o astfel de ieșire.

Pentru a conchide, înțelegerea sistemelor ecologice este foarte importantă pentru a putea lua decizii cât mai bune cu privire la utilizarea resurselor naturale. Protejăm natura și suntem responsabili de la mic la mare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *