„ Probabil că înainte de a corecta avem nevoie să rămânem conectați cu copiii”. Interviu cu d.na profesor Simona Avram (Șc. Gim. 11, Oradea)

Aurelia Borza

Pe doamna profesoară Simona Avram am cunoscut-o în cadrul unor activități și proiecte desfășurate în parteneriat cu Universitatea din Oradea. Simona Avram este profesor titular la Școala Gimnazială Nr. 11 Oradea, unde predă Limba și Literatura Română, în prezent fiind diriginta clasei a V-a. Aceasta a absolvit facultatea de Litere în anul 2006, urmând studiile de masterat în Psihologie Educațională și Consiliere Școlară. Este autoarea mai multor cărți și auxiliare didactice adresate elevilor de gimnaziu. Este profesor formator, mentor cu o experiență de 16 ani în mediul preuniversitar și se remarcă prin implementarea unor metode noi de predare în procesul instructiv-educativ.

Bună ziua! Vă mulțumesc pentru timpul alocat și pentru răspunsul dumneavoastră prompt în a-mi acorda acest interviu cu privire la rolul educației civice în școli.

S. A.: Bună ziua! Cu mare drag!

Pe lângă faptul că predați Limba și Literatura Română, sunteți și diriginta unei noi generații de elevi, mai exact clasa a V-a. Credeți că rolul de diriginte este unul dificil? De ce?

S. A.: Consider ca rolul unui dascăl este în primul rând de a consilia și orienta elevul, deoarece formăm adolescentul pentru viață, urmărim dezvoltarea acestuia, atât pe plan profesional, cât și pe plan emoțional.

Ce părere aveți despre predarea Educației Civice în școli? Este importantă predarea acesteia elevilor?

S. A.:  Studiul acestei materii în școală este necesar, deoarece aceasta contribuie la modelarea personalităților elevilor, dezvoltându-le principii și valori care stau la baza societății. De asemenea, această disciplină formează adolescentul spre o conduită conformă cu valorile sociale. Pe de altă parte, procesul de predare-învățare al acestei materii are scopul de a conștientiza elevii cu privire la regulile cu care se confruntă societatea și adaptarea acestora la valorile vieții cetățenești.

Având în vedere că ați fost dirigintă la atâtea generații de elevi, cu ce fel de bagaj au intrat elevii din clasa a IV-a în clasa a V- a? Întreb acest lucru deoarece de foarte mult timp am auzit că orele de educație civică au fost înlocuite, în unele cazuri, cu alte discipline mai importante de către cadrele didactice, ca de exemplu Matematica sau Limba și Literatura Română, făcându-se un ocol al acesteia… Cadrele didactice sunt conștiente de importanța acestei materii încă din clasele mici?

S. A.:  În opinia noastră, atât colegii profesori- învățători- educatori, contribuie la formarea personalității elevului, conștientizându-l de rolul deosebit de important pe care îl are studierea acestei materii, sprijinind dezvoltarea unui profil creativ, democratic, dar si responsabil. Această materie pregătește formabilii pentru societate, pentru viață.

Având în vedere că Educația Civică înseamnă dobândirea de către elevi a cunoștințelor și competențelor necesare unui cetățean pentru participarea lui la viața publică, ce beneficii credeți că aduc orele acestei materii, elevilor?

S. A.: Beneficiile acestei materii sunt evidente deoarece elevii vor dobândi cunoștințele necesare, abilitățile și atitudinile pentru a contribui la dezvoltarea unei societăți sănătoase. Promovarea și formarea  unor elevi responsabili, cetățeni activ și creativi ar trebui să devină o preocupare constantă a sistemului educațional.

Cât la sută din educație vine de acasă și cât de la clasă/școală?

S. A.: În general, formarea adolescentului este definitivată de strânsa colaborare între părinte-școală, bazele bineînțeles pornind din contextul familial, însă școala într-o mare măsură contribuie la formarea profilului adolescentului, le insuflă valori ,preocupare pentru studiu și dorința de a-și descoperi propriul univers.

Ce ar trebui să conțină din punctul dumneavoastră de vedere o oră de educație civică? Cum vedeți dumneavoastră, o oră de educație civică adaptată nevoilor actualei generații de elevi?

S.  A.: În contextul actual, utilizarea tehnologiei este necesară și atrage elevii, îi antrenează în diverse activități. Pe lângă aceasta, copiii au nevoie de modele, iar acest aspect ar putea fi concretizat prin intermediul unor parteneriate între școală și alte instituții care le-ar putea oferi elevilor modele demne de urmat.

Ne puteți spune de exemplu cum decurg orele de dirigenție la dumneavoastră?

S. A.:  În cadrul orelor de dirigenție învățăm cum să gestionăm emoții, cum să ne comportăm și cum putem relaționa cu cei din jur. De asemenea în cadrul orelor de consiliere învățăm cum să deprindem valori și atitudini pozitive.

Ce părere aveți despre generația actuală de elevi?

S. A.: În vremuri noi apar generații noi, ca și cadre didactice e necesar să încercăm să păstrăm pasul cu realitatea la care aceștia sunt expuși fiind conștienți de epoca tehnologiei la care sunt supuși aceștia. Probabil înainte de a corecta avem nevoie să rămânem conectați cu copiii.

Ce sfaturi aveți pentru elevii din generația actuală?

S. A.: Să fie responsabili în familie și în societate, să-și cunoască drepturile dar și obligațiile, să citească mult pentru a învăța din experiențele celorlalți, să-și dorească să devină cetățeni responsabili într-o societate în care adevăratele valori par a fi uitate.

În încheiere, o scurtă concluzie despre importanța orelor de educație civică în școli?

S.  A.: Este deosebit de important să percepem studierea acestei materii ca fiind un mijloc prin care elevii pot să dobândească anumite deprinderi și atitudini care se află la baza unor valori morale atât de necesare în societate, precum corectitudinea, decența, respectul, toleranța și responsabilitatea.

Într-adevăr acestei materii ar trebui să i se acorde o mare importanță în școli aceasta fiind esențială pentru elevi,  deoarece, cu ajutorul ei construim cetățeanul informat, activ și responsabil față de societate.    Vă mulțumesc  încă o dată pentru timpul acordat pentru desfășurarea acestui interviu!

S. A.: Cu mare drag! Să ne revedem cu bine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *