Aurelia Florina Bora
Am optat pentru un proiect educativ cu durata de o săptămână, datorită faptului că sunt profesor în învățământul gimnazial și liceal, iar o serie dintre aceste activități le-am susținut împreună cu colegii mei în perioada 21 martie 2022- 26 martie 2022. Menționez că am făcut parte din echipa de proiect a unității școlare, unde au fost susținute activitățile. Pornind de la motto-ul: ”Dacă dorim să continuăm a trăi pe această planetă, este nevoie de o schimbare de atitudine” (Albert Einstein), activitățile propuse au ca scop conștientizarea și responsabilizarea elevilor, cetățenii de mâine, în vederea protejării mediului înconjurător, a întoarcerii omului la natură, fără de care umanitatea nu ar putea exista. Conştientizarea frumuseţii mediului înconjurător, promovarea zonei în care locuiesc, vor avea ca scop înţelegerea acţiunilor ecologice dar și formarea unui comportament civic ecoprotectiv .

Denumirea Proiectului: „Sănătatea Terrei – sănătatea noastră.”
Slogan: „ Alege un singur stăpân. Natura!” -Rembrandt van Rijn
Tipul de educaţiei: Educaţie civică/ Educație ecologică
Tipul de proiect: Local
Aplicantul:
Adresă:
Tel./Fax:
E-mail:
Responsabil: Dir. Prof. …
Coordonator Proiect:
Echipa de proiect:
Proiecte educative extracurriculare:
– „Creativitatea în educaţie”- activități artistice (planșe, postere, ppt-uri)
– „Generozitatea se învaţă” – activități de ecologizare de tipul „Fii generos cu natura!” (ecologizarea diverselor zone din oraș, plantarea unor flori de sezon, donații în urma activităților de strângere de fonduri, etc)
– „Selectăm şi trăim curat împreună” -activități de selectare a deșeurilor
– „Oraşul meu -între om şi natură!”- activități de igienizare, activități de creație (planșe, postere)
– „Grădina vie” -activități de plantare flori de sezon
– „Un oraș mai verde” – activități de igienizare și plantare flori
– „Pădurea – aurul verde al Terrei”- activități de dezbatere
– „Apa – inima naturii” – activități de dezbatere
– „Ora Pământului” – activități artistice, activități de creativitate, activități de economisire a resurselor
Context:
Natura nu cere să fim geniali, ajunge să fim raţionali.” M. Fulger
Starea mediului înconjurător, ce depinde numai şi numai de fiecare dintre noi, ne afectează în mod direct viaţa şi sănătatea. De aceea este nevoie de mai multă atenţie, de mai multă implicare şi de mai multă responsabilitate din partea fiecărui cetăţean, pentru a avea şansa de a trăi într-un mediu curat, de a respira aer curat, de a bea apă curată şi de a folosi condiţiile de viaţă pe care ni le oferă natura.
Descrierea proiectului:
Scop:
Conştientizarea importanţei pe care îl are un mediu curat în viaţa omului, dezvoltarea conștiinței civice, formarea şi dezvoltarea unui comportament civico-ecologic în rândul elevilor, cadrelor didactice şi a comunităţii locale, dezvoltarea capacităţii de a aprecia frumosul din natură.
Obiective:
- Dezvoltarea aptitudinilor de cercetare, explorare, investigare și protejare a mediului;
- Formarea unei atitudini dezaprobatoare faţă de cei care încalcă legile ecologice;
- Însuşirea unor norme de comportament necesare pentru a asigura echilibrul dintre sănătatea individului, a societăţii şi a mediului;
- Cunoaşterea ariilor protejate din judeţ;
- Sensibilizarea populaţiei locale pentru curăţirea, igienizarea spaţiilor verzi din jurul blocurilor, parcurilor, malul Crişului Repede;
- Stimularea activităţii în grup;
- Dezvoltarea simţului artistic şi al creativităţii;
- Informarea elevilor, cadrelor didactice şi a comunităţii locale cu privire la evenimentele din „Calendarul ecologic” pentru a atrage atenţia asupra problemelor globale de mediu;
- Conştientizarea efectelor negative ale poluării asupra vieţii de pe Terra;
- Educarea populaţiei pentru ocrotirea animalelor;
- Conştientizarea necesităţii de a economisi apa, energia şi celelalte resurse naturale;
- Educarea elevilor în spiritul cetățenesc al solidarității.
Grup ţintă:
– beneficiari direcţi: cls. I; a II-a, a III-a, a IV-a, a VII-a, a IX-a, a X-a
– beneficiari indirecţi: – ceilalţi elevi ai liceului
– părinţii;
– comunitatea locală;
– cadrele didactice;
Perioada:
21 martie-26 martie 2022
Calendarul activităţilor Săptămâna 21martie-26 martie
Nr. crt. | Activitatea | Grup ţintă | Termen | Responsabil | Rezultate | Observații |
1. | Ziua Internațională a pădurilor „Pădurea – aurul verde al Terrei” Calendarul evenimentelor eco | Cls. I; a II-a , a III-a | 21 martie | – Echipa de proiect | Sensibilizarea elevilor, profesorilor şi a comunităţii locale pentru a ocroti pădurea dar și animalele din pădure. | -Prezentare PPT. – Expoziţie de desene cu tema: „Animalul meu preferat” Concurs de colectare de hârtie,cartoane, etc. |
2. | Ziua Mondială a Apei – “Apa este viață”. | Cls a II-a, aIII-a, a IV-a. | 22 martie | – Echipa de proiect -Invitat doctorul instituției | Educarea elevilor cu privire la importanţa apei, a apei curate pt. Menținerea vieții și a sănătății. | Dezbatere |
3. | Ziua Mondială a Meteorologiei- | Clasa a IV-a | 23 martie | Echipa de proiect | Educarea elevilor pentru protejarea mediului înconjurător. Efectele poluării, a încălzirii globale. | Prezentare PPT. Planșe ale elevilor. |
4. | Activități de ecologizare „Oraşul meu – între om şi natură!” | Clasele incluse în proiect. | 24 martie | Echipa de proiect Reprezentant al Consiliului școlar | Cunoaşterea oraşului nostru Dezvoltarea simţului artistic | Machete realizate de elevi cu tema: „Un oraş mai verde!” Dezbatere pe tema colectării selective a deșeurilor. |
5. | Activități de plantare flori- Organizarea proiectului „Grădina vie” | Clasele din proiect | 25 martie | Echipa de proiect + Reprezen- tantul ANPM Bihor | Protejarea mediului înconjurător și implicit a vieții. Importanța dezvoltării spiritului cetățenesc pt mediul înconjurător. | Dezbatere Plantarea unor flori de sezon. |
6. | Activități specifice Zilei Pământului- “Ora Pământului” | Cls. I, a II-a, a III-a, a IV-a. | 26 martie | Echipa de proiect | Sensibilizarea elevilor pentru protejarea mediului înconjurător. Dezvoltarea gustului estetic pt. natură. Importanța economisirii apei, energiei, a resurselor planetei. | Activități artistice susținute în Piața Unirii, stingerea luminii între orele 20.30- 21.20 „Creativitatea în educație”- eseuri, planșe, prezentări, ale elevilor. |
Evaluare – Calitate
- Evaluare internă. Indicatori de evaluare:
– Observarea sistematică a comportamentului elevilor in situaţii concrete;
– Încurajarea atitudinii active şi a conduitelor de protejare a mediului;
– Stabilirea unor grupe de lucru pentru sprijinirea învăţării active pe problemele mediului înconjurător, a poluării, precum şi pentru formarea unei atitudini pozitive de lucru pe echipe, a dezvoltării spiritului cetățenesc;
-Expoziţie cu lucrările elevilor;
-Acordarea de diplome pentru contribuţii deosebite şi originalitate
– Mediatizarea mesajului proiectului prin postere realizate de elevi;
– Realizarea de albume cu fotografii;
- Evaluare externă: de către ISJ Bihor.
Monitorizarea proiectului:
Pe tot parcursul proiectului se vor analiza şi corecta eventualele probleme apărute după sfîrşitul fiecărei acţiuni şi se vor căuta acele strategii educaţionale care să ducă la realizarea obiectivelor;
Rezultate
- Rezultate calitative:
– sensibilizarea elevilor, profesorilor şi a comunităţii locale pentru a ocroti Terra şi toate elementele care intră în componenţa ei: apa plantele, animalele, ect;
– educarea populaţiei pentru curăţirea, igienizarea spaţiilor verzi, a localităţii;
– îmbogăţirea cunoştinţelor elevilor cu privire la evenimentele ecologice ce au loc pe parcursul unui an;
- Rezultate cantitative:
– întocmirea unor albume din timpul activităţilor;
– portofolii cu lucrări ale elevilor;
– expoziţii pe teme ecologice;
– realizarea unor panouri, pliante, afişe;
Diseminarea rezultatelor:
Rezultatele fiecărei activităţi vor fi cunoscute de toţi elevii şcolii, se vor face scurte prezentări la orele de dirigenţie, invitaţii la activităţi.
Impactul proiectului:
Proiectul „Sănătatea Terrei – sănătatea noastră “ va avea un impact mare, în primul rând asupra elevilor care vor participa activ la realizarea activităţilor, asupra familiilor lor, a cadrelor didactice şi a celorlalţi elevi din cele două unităţi şcolare care sunt implicate în acest proiect, dar şi asupra populaţiei locale prin activităţile organizate pe parcursul lui.
Sperăm că vom reuşi să sensibilizăm locuitorii acestui oraş să acorde o atenţie mai mare mediului, să nu rămână indiferenţi faţă de problemele ecologice majore cu care se confruntă oraşul nostru.
Sustenabilitatea proiectului:
Pe viitor dorim să reînoim acordurile parteneriale cu colaboratorii şi să găsim noi soluţii pentru sensibilizarea şi educarea populaţiei locale în spiritul protecţiei mediului.
Bugetului proiectului:
Din fonduri proprii.
Parteneri:
AMPM Bihor
Consiliul local al Municipiului Oradea
Medicul unității școlare
Anexe:
Acorduri parteneriale cu partenerii incluşi în proiect
Calendarul activităților eco:
