„Cadrele didactice ar trebui să ia în considerare și să discute cu copiii, la fiecare temă, după caz, câteva concepte de bază ale democrației”. Interviu cu doamna învățătoare Mărioara Mateaș.

Anca Cristina Robu

Printre profesorii pasionați de educație civică, care caută mereu să-i inspire pe elevi și să-i transforme în mici cetățeni care își știu drepturile, obligațiile și care înțeleg principiile democrației și ale statului, se numără și doamna Mateaș Mărioara care este învățătoare la Colegiul ,,Onisifor Ghibu” Oradea, având  o vechime de peste 25 de ani în învățământ.

Am întrebat-o pe doamna învățătoarea Mateaș Mărioara cum vede prezența educației civice în curricula școlară, despre elevii ei și provocările predării acestei materii.

  • Unde își găsește locul educația civica în școală ?

Se regăsește în planul cadru din ciclul primar, în pauze, în activitățile extrașcolare.Educaţia civică, ca obiectiv şi dimensiune fundamentală a socializării, nu poate lipsi din oferta de educaţie, concretizată în moduri diferite în cadrul şcolii.Se vorbeşte despre educaţia civică implicită care, prin atmosfera şi practica democratică din şcoală, susţine formarea elevilor în spiritul valorilor şi principiilor democratice.

  • Care este rolul educației civice în școală?

Educația civică, ca dimensiune obiectivă și de bază a socializării, nu poate lipsi din asigurarea educației, iar principiile democratice pot fi realizate în diferite moduri în școli. Educația civică își propune să echipeze elevii cu cunoștințe despre societate (concepte, idei, date), diseminarea valorilor sociale și capacitatea elevilor de a se raporta critic la acestea, formarea și dezvoltarea atitudinilor și comportamentelor democratice.

Cunoștințele sunt importante pentru definirea și aplicarea abilităților legate de cetățenie, dar un „cetățean bun” este mai mult decât o persoană cu cunoștințe.

A fi cetățean într-o societate democratică înseamnă a participa la viața comunității căreia îi aparții, sperând și să fii capabil să influențezi efectiv deciziile politice luate la diferite niveluri și să te înțelegi cu ceilalți într-un anumit fel. Atitudini precum respectul, toleranța și deschiderea față de opiniile celorlalți. Educația civică se referă la educația oamenilor pentru a trăi cu ceilalți în societate, inclusiv comportament politicos, reguli de igienă, transport public, protecție împotriva incendiilor etc. Într-un sens restrâns, educația civică se referă la dobândirea de către elevi a cunoștințelor și abilităților necesare cetățenilor pentru a participa la viața publică.

  • De la ce vârstă se poate vorbi despre atitudinile si comportamentele morale?

Formarea atitudinilor și comportamentelor democratice trebuie să înceapă de la o vârstă fragedă, astfel încât abilitățile pozitive să poată fi practicate în diferite cadre și consolidate în timp. A ști să-i asculți pe ceilalți, să-ți exprimi gândurile și opiniile personale în mod rațional, să te angajezi în conversații într-un mod decent și să gestionezi conflictele și să le rezolvi în mod constructiv nu sunt lucruri ușor de învățat. Aceste competențe trebuie să fie formate sistematic în timp, astfel încât să poată fi actualizate flexibil în funcție de situație. La vârsta de 8-10 ani este importantă alegerea temelor și a strategiilor de lucru pentru educația civică prin integrarea cunoștințelor dobândite de elevi la alte discipline, îmbinând experiența socială a elevilor.

  • Care sunt obiectivele educaţiei civice în învăţământul primar ?

Obiectivele educaţiei civice în învăţământul primar sunt:

– dezvoltarea abilităților și atitudinilor de care elevii au nevoie pentru a-și exercita cetățenia într-o societate democratică, cum ar fi abilitățile de comunicare, participarea socială și toleranța;

– Aflați despre drepturile copilului și despre instituțiile și organizațiile implicate în respectarea acestora;

– Dezvoltarea capacității de a distinge între „bine și rău”, „practici democratice” și „practici nedemocratice” într-un context dat, începând cu activitățile de educație civică la clasă.

Cadrele didactice ar trebui să ia în considerare și să discute cu copiii, la fiecare temă , după caz, câteva concepte de bază ale democrației. Aceste concepte și valori sunt: ​​autoritatea, puterea, drepturile, îndatoririle, responsabilitățile, toleranța, respectul, diversitatea, diferența, egalitatea, valorile, normele, regulile, comunicarea, justiția, libertatea, proprietatea, prietenia, spațiul public, spațiul privat.

  • Formarea unui comportament moral pretinde o metodologie şi o strategie complexă, variată, dinamică şi adecvată numeroaselor componente care trebuie formate şi dezvoltate.Ce fel de metode folosiți în cadrul orelor de educație civică?

Principalele metode care stau la dispoziţia oricărui profesor sunt: povestiri, explicații de etică, prelegeri de etică, conversații morale, dezbateri morale, problematizare, studii de caz,exemple, exerciții de etică, apreciere și recunoaștere sau recunoaștere și dezaprobare. Capacitatea și măiestria educatorului îl vor ajuta să adapteze fiecare procedură sau metodă la situația specifică pe care trebuie să o abordeze. Abordarea lingvistică este combinată cu abordarea practică.

Pro și contra sunt ușor de urmărit, deoarece abordarea explicată poate fi urmată de exerciții sau exemple, sau studii de caz. De asemenea, sunt folosite o serie de jocuri educative cu o bază moral-civică. Ele conferă activității un caracter mai vioi și mai atractiv, aduce varietate și o stare de bună dispoziție, fericire, relaxare, prevenind monotonia, oboseala.

Domeniul educației morale este delicat și, prin urmare, necesită atât abilitatea, cât și arta de a aborda multe dintre problemele care decurg din formarea imaginilor morale ale copiilor. Aceasta înseamnă că profesorul trebuie să știe să selecteze și să folosească cu pricepere metodele care îi vor oferi cele mai bune șanse de succes. De asemenea, nu trebuie să uite niciodată că această metodologie bogată trebuie să fie întotdeauna însoțită de exemplul său personal, precum și de atitudinea sa moral impecabilă în toate împrejurările.

  • Vă rog să îmi prezentați câteva exemple de activitați din cadrul orelor .

Prin activități cu titluri sugestive (Prietenul la nevoie se cunoaşte; Ce ţie nu-ţi place, altuia nu-i face; Fapte pe măsura vorbelor.) ,astfel se  definește şi conştientizează rolul prieteniei, se cultivă simţul răspunderii şi al muncii, autonomia, declinarea identităţii.  Se poate folosi analiza unor fapte din viață, se poate citi literatură cu scopuri educative directe de exemplu lucrări , interviuri, excursii, jocuri didactice, concursurile de desen, dramatizarea, filmele instructive  sunt doar câteva dintre instrumentele de instruire care ajută la îmbogățirea poverii performanței morale și la determinarea capacității copiilor de a formula judecăți morale temeinice (prin specificarea unor criterii pentru aprecierea comportamentului celorlalţi) ), care va fi aplicat la o autoevaluare a propriului comportament.

  • Care sunt temele preferate de elevi în cadrul orelor de educație civică?

Elevii sunt interesați de lecții despre prietenie, furt, minciună, onestitate, sârguință, lene etc., unde se pot folosi o varietate de metode și mijloace didactice (povestire morală, conversații, exemple, studii de caz, chestionare, concursuri  ) , realizarea unor lucrări literare, a unor lucrări de modelaj, a unor lucrări dramatice pot stârni oricând interesul și distracția elevilor în astfel de activități. De remarcat că nu este necesar doar să te concentrezi pe obținerea unui anumit conținut, ci și să exersezi în diverse situații, mai ales pentru a trezi interesul de a te cunoaște pe sine.

  • Pentru formarea caracterului moral, un cadru didactic pe ce trebuie sa pună accentul?

Imaginea morală a copilului se construiește treptat și necesită multe fațete și caracteristici, dintre care unele sunt profunde (idei apărate cu caracteristici de pasiune, ambiție, onestitate, responsabilitate, apreciere pentru munca și opiniile celorlalți, adevăr, libertate) opinii și dreptate), trăsături superficiale conduse de trăsături profunde (politețe, loialitate etc.) și trăsături morale operaționale de tensiuni variate (hărnicia, punctualitate, spirit ordonat).

  • O concluzie despre importanța orelor de educație civică în școli.

În concluzie, formarea atitudinilor responsabile de muncă este un aspect important al cetățeniei etice, al viitoarei cetățenie și al formării umane. Cursurile de educație civică sunt marcate de interacțiune și comunicare pentru a găsi soluții constructive atunci când este necesar.

În mod colectiv, toate abordările educației morale pot aduce contribuții importante la formarea conștiinței morale și a caracterului copiilor. Combinația lor armonioasă asigură armonia între nevoi, înclinații și imperative morale, precum și între libertate și constrângere. Chiar și în acțiunile și pretențiile care i se impun, măiestria didactică se va realiza în acele strategii care vor impresiona copilul cu libertate.

Educația civică în școli este sinonimă cu educația pe tot parcursul vieții.

2 răspunsuri la „„Cadrele didactice ar trebui să ia în considerare și să discute cu copiii, la fiecare temă, după caz, câteva concepte de bază ale democrației”. Interviu cu doamna învățătoare Mărioara Mateaș.”

  1. Consider că educația civică in școala este necesară pt copii pt a-și inbunatati cunoștințele despre ce înseamnă a fi cetățean care îi sunt drepturile!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *