Nota redacției: materialele propuse în cadrul rubricii „Planuri de lecție” sunt în întregime alegerea și concepția studenților. Ele nu reprezintă „modele” sau „exemple” pe care le considerăm perfecte și pot să conțină puncte de vedere sau abordări cu care avem libertatea să nu fim de acord
Călina Timiș (studentă anul III, Pedagogia învățământului primar și preșcolar)
DATA: 19. 03. 2021
CLASA: aIV- a
PROPUNĂTOR: Călina Timiș
ARIA CURRICULARĂ: Om şi societate
DISCIPLINA: Educaţie civică
UNITATEA TEMATICĂ: Valorile şi normele morale în care cred
SUBIECTUL LECŢIEI: Feţele respectului (respect / lipsă de respect)
TIPUL LECŢIEI: consolidarea cunoştinţelor
Forma de realizare꞉ activitate integrată
Discipline integrate: ● Limba și literatura română
● Arte vizuale şi abilităţi practice
COMPETENŢĂ GENERALĂ:
2. Manifestarea unor deprinderi de comportament moral-civic în contexte de viață din mediul cunoscut
COMPETENTE SPECIFICE:
Educaţie civică
1.3. Explorarea unor norme morale care reglementează relațiile cu ceilalți oameni;
2.1. Explorarea unor valori morale care stau la baza relațiilor cu ceilalți oameni;
2.2. Recunoașterea unor comportamente moral-civice din viața cotidiană;
2.3. Deosebirea comportamentelor prosociale de cele antisociale.
Limba şi literatura română
Realizarea de deducții simple pe baza audierii unui text literar sau informativ simplu;
1.4. Manifestarea atenției față de diverse tipuri de mesaje în contexte previzibile;
2.5. Manifestarea interesului pentru participarea la interacţiuni orale;
Arte vizuale și abilități practice : Exprimarea de opinii proprii referitoare la mesajele comunicate prin limbaj vizual;
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
- OBIECTIVE COGNITIVE
O1 – să decodeze mesajul transpis prin intermediul poeziei;
O2: să completeze enunţul lacunar;
O3: să bifeze varianta corectă;
O4: să indentifice personajul în urma însuşirilor scrise;
O5: să aleagă varianta corespunzătoare cerinţei;
O6: să scrie câteva persoane cărora oferă respect;
O7: să descrie o situație ce ilustrează respectul/lipsa de respect;
- OBIECTIVE AFECTIVE
O78- să participe cu interes și atenție pe întreg parcursul activității;
O9 – să manifeste un comportament adecvat în relațiile cu colegii.
- OBIECTIVE PSIHOMOTORII
O10- să păstreze poziția corectă a corpului pe durata scrierii;
STRATEGII DIDACTICE:
1. Metode şi procedee: conversaţia, explicația, exercițiul, joc didactic, cvintetul.
2. Mijloace de învăţământ: calculator, video-proiector, caiete, instrumente de scris, fişa de lucru.
3. Forme de organizare : frontal, individual.
RESURSE:
1.Temporale: 45 minute
2. Spațiale: sala de clasă
3. Umane: 18 elevi.
4. Forme și tehnici de evaluare: observarea sistematică a comportamentului elevilor, aprecieri verbale, evaluare scrisă, autoevaluarea.
BIBLIOGRAFIE:
- M.E.N. -,, Programa şcolară pentru disciplina Educaţie civică CLASELE a III-a – a IV-a”, anexa nr. 2 la ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 5003 /02.12.2014;
- Didactica Educației civice, curs pentru studenții de la PIPP, Prof. Elvira Rotundu;
- www.didactic.ro
Etapele lecției | C. s. | Activitatea învățătoarei | Activitatea elevilor | Metode | Mijloace | Forme de organizare | Evaluare |
1.Moment organizatoric | Creez condiţiile necesare bunei desfăşurări a lecţiei: aerisesc sala de clasă, pregătesc materialul didactic. Asigur un climat educaţional în concordanţă cu tema activităţii. | Adoptă o poziție corespunzătoare în bancă. | Conversaţia | Frontal | |||
2.Verificarea temei si reactualizarea cunoştinţelor | Verific tema prin citirea de către elevi . | Câţiva elevi citesc tema, ceilalţi verificăm şi corectăm unde este cazul. | Conversaţia Explicaţia | Caiete | Frontal Individual | Observare sistematică Aprecieri verbale | |
3.Captarea atenţiei | LLR 1.4 1.5 | Citesc poezia (Anexa 1) Adresez întrebări; – Ce face fetiţa din poezie? – Când salută ea? – Cum este ea în acest caz? | Ascultă cu interes poezia. Răspund la întrebări, identificând mesajul transmis prin intermediul acestei poezii …salută …dimineaţa, la prânz şi seara. …o fetiţă respectuoasă.) | Conversaţia | Frontal Individual | Evaluare orală a terminologiei matematice Aprecieri verbale | |
4.Anunţarea temei şi a obiectivelor | LLR 2.5 | Astăzi vom consolida noțiunile cu privire la una dintre valorile morale a oricărui om, Respectul. Scriu data şi titlul pe tablă. | Ascultă cu atenție. Notează în caiete. | Expunerea | Tabla | Frontal | Observare sistematică |
5.Dirijarea consolidării cunoștințelor | LLR 1.1 2.5 EDC 1.3 2.1 2.2 2.3 2.1 AVAP 1.1 2.2 1.3 | Voi începe prin prezentarea unui celebru proverb:,,Ce ţie nu-ţi place, altuia nu-i face!” Cărei valoare morală este potrivit? ,, Respectul este iubire în haine simple” Propun rezolvarea fişei de lucru ,, Floarea Respectului” 1.Completează: Respectul reprezintă ………………. Respectul se manifestă faţă de sine sau ceilalţi oameni dar şi faţa de……………………… 2. Bifează varianta corectă: Un elev este lipsit de respect atunci când: -Uită să îşi facă tema. -Salută la intrarea în clasă. -Vorbeşte în timpul orei. -Minte -Citeşte poveşti. -Vorbeşte urât. -Este răutăcios cu colegii. 3. Cine poate fi personajul ştiind că i se potrivesc însuşirile: a) „– Ia mai pune-ţi pofta-n cui, cumetre, că doar nu pentru gustul altuia m-am muncit eu. Dacă ţi-i aşa poftă, du-te şi-ţi moaie coada-n baltă ca mine, şi-i avea peşte să mănânci!“ b) „– Dar cum nu! Că nu mi-oi feşteli eu mânuţele tătucuţii şi ale mămucuţii! Multe slugi aţi avut voi ca mine?“ 3.Respect sau lipsa de respect? a) În timp ce explică doamna învăţătoare, Mihaela ascultă cu atenţie. b) George intră după începerea orei, cu hainele răvăşite şi trece direct la locul său. c)La sosirea autobuzului în staţie, Andrei se grăbeşte să urce făcându-se că nu observă persoanele vârstnice. 5. Alcătuieşte o listă de persoane cu care te întâlneşti zilnic şi cărora le arăţi respectul tău. | Răspund: Respectul Rezolvă fişa de lucru propusă. -o valoare morală -comunitate -Aleg varianta corectă. Scriu numele personajului: a)Vulpea din povestea ,,Ursul păcălit de vulpe” b)fata moşneagului -respect -lipsă de respect -lipsă de respect -părinţi, bunici, colegi, | Conversaţia Explicaţia Exerciţiul Exerciţiul | Fişă de lucru | Frontal Individual | Observare sistematică Aprecieri verbale Observare sistematică Aprecieri verbale |
6.Obținerea performanţei | EDC2.1 LLR 1.3 | Proverbul jucăuş: (Anexa 2) 1.Copilul răzgâiat rămâne… supărat neînvăţat certat Ochii înţeleptului văd mai…departe aproape bine 3.Bună ziua căciulă, că stăpânul n-are… mână cap gură Joc didactic: „ Şi eu am ceva de spus!” Pe cine sau ce respecţi? Prezintă oral opinia ta! | Descoperă proverbul alegând cuvântul potrivit. Prezintă o situaţie în care a manifestat respect. Susţine opinia cu argumente. | Joc didactic Joc didactic | PPT | Frontal Individual | Evaluare orală Aprecieri verbale |
7.Încheierea lecției | Voi face aprecieri generale şi individuale asupra desfăşurării lecţiei, modului în care au participat elevii şi au răspuns la solicitări. Voi anunţa tema pentru acasă. | Elevii îşi vor autoevalua activitatea. Notează tema pentru acasă. | Conversaţia | Frontal | Aprecieri verbale Autoevaluare |
ANEXA 1
Poezia „Salutul” de Aurora Luchian
Dimineaţa când eu plec,
Iată-n uşă mă opresc,
Şi salut, cald, cu plăcere:
-V-am pupat! La revedere!
Dar la prânz mă-ntorc acasă,
Mulţumită, bucuroasă!
Şi-o salut frumos pe buna:
-Buni-am venit! Sărut-mâna!
Ziua iar s-a isprăvit!
De la joacă am venit;
Soarele coboară „scara”,
Şi salut cu: Bună seara!
De micuţ am învăţat
Cum e să fii respectat.
Am plăcere foarte mare
Să-l salut pe fiecare,
Chiar şi pe colegii mei,
Să înveţe-astfel şi ei.
Când suntem respectuoşi,
Cei din jur sunt bucuroşi;
Ei se bucură să vadă
Că strădania dă roadă.
Anexa 2
1.Copilul răzgâiat rămâne… supărat
neînvăţat
certat
2. Ochii înţeleptului văd mai…departe
aproape
bine
3.Bună ziua căciulă, că stăpânul n-are…
mână
cap
gură