Plan de activitate integrată: Barni, polițist în orășelul ursuleților

Adelina Lucaciu (studentă anul III, Pedagogia învățământului primar și preșcolar)

Data:20.05.2021

Unitatea de învățământ:

Grupa: Mare

Propunătoare: Lucaciu Adelina

Tema de studiu anuală: „Când cum și de ce se întâmplă?”

Tema proiectului: „Cu ce călătorim?”

Tema săptămânii:„Mijloace de transport pe uscat”

Categoria de activitate:Activitate integrată

Tipul activităţii: Consolidare a cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor

Tema activității: „Barni, polițist în orășelul ursuleților”

Elemente componente ale activităţii integrate: ADE (DȘ+DEC)

ACTIVITĂŢI PE DOMENII EXPERENŢIALE (ADE)

DOS- lectură după imagini- „Știm să circulăm corect!”

DEC- pictură- Ursulețul polițist

Dimensiuni ale dezvoltării:

  • Interacțiuni cu adulții și cu copiii de vârste apropiate;
  • Promovarea practicilor privind securitatea personală;
  • Activare și manifestare a potențialului creativ;
  • Dezvoltarea capacității de vorbire și comunicare (comunicare expresivă)
  • Demonstrează conștientizarea relației cauză-efect;

Comportamente vizate:

  • Inițiază/participă la interacţiuni pozitive cu copii de vârstă apropiată;
  • Recunoaște în relații simple care elemente ale unui obiect cauzează anumite efecte
  • Relatează întâmplări din experiența zilnică atât ca răspuns la întrebări cât și în mod spontan;
  • Utilizează diverse materiale din centrul artă, în scop creativ;
  • Demonstrează conștientizarea și înțelegerea regulilor de siguranță de bază în transportul public, pe stradă, cu bicicleta;

Scop:

-Consolidarea la preșcolari a  priceperilor și deprinderilor de a verbaliza pe baza unor ilustrații (analiza, sinteza, expunerea) și de a picta (motricitatea fină, simțul estetic, gustul artistic);

Obiective:

O.1-să formuleze răspunsuri simple pornind de la întrebările educatoarei cu privire la ilustrația analizată;

O.2-să extragă concluzia (regula de circulație) în urma analizei ilustrației;

O.3-să așeze ilustrația la categoria potrivită ( comportament corect, comportament incorect);

O.4- să utilizeze corespunzător instrumentele de pictură pentru realizarea Ursulețului polițist;

STRATEGII DIDACTICE:

METODE ȘI PROCEDEE DIDACTICE:

  • Conversaţia
  • Comparația
  •  Explicaţia
  • Observaţia
  • Demonstrația
  • Exercițiul
  • Problematizarea
  • Evaluarea

MATERIAL DIDACTIC:

  • Planșa cu ursulețul Polițist
  • Pensule
  • Acuarele
  • Ilustrații cu situații din trafic
  • Jetoane ursuleț fericit sau trist

DURATA:50 minute

MATERIAL BIBLIOGRAFIC:

  • Ministerul Educaţiei Naționale, Curriculum pentru educație timpurie(a copiilor de la naștere până la 6 ani), 2019;
  • Suport pentru explicitarea și înțelegerea unor concepte și instrumente cu care operează curriculum pentru educație timpurie;
  • Repere fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de l naștere la 7 ani;
  • Popa Carmen, Elemente de pedagogie preşcolară, Editura Univesităţii din Oradea, 2007;
  • Culea , L.; Sesovici, A,; Grama, F.; Pletea, M.; Ionescu, D.; Anghel, N., Activitatea integrată în grădiniţă, Editura Didactica Publishing House, Bucureşti, 2008;
  • Tătaru, L., Glava, A., & Chiş, O. PiramidaCunoașterii.
Etapele activităţiiConţinut ştiinţificMetode şi procedee didacticeMijloace didacticeEvaluare/Metode şi indicatori
1.Moment organizatoric  -Se realizează o ambianță favorabilă pentru desfășurarea cu succes a procesului instructiv-educativ. -Se asigură condițiile necesare bunei desfășurări a activității prin aranjarea mobilierului, pregătirea materialului auxiliar (intuitiv) care asigură transmiterea mai eficientă a noilor informații.   
2.Captarea şi orientarea atenţiei-Prezentarea sub formă de surpriză a Orașului în care Barni este polițist, dar prietenii lui nu-l ascultă și nu respectă regulile de circulație. -Ursulețul Barni are nevoie de ajutorul copiilor pentru a-și învăța prietenii să circule corect.Conversația  Macheta Ursulețul BarniObservarea comportamentului verbal şi non verbal al copiilor
3.Anunţarea temei şi a obiectivelor  -Astăzi la activitate ne vom juca împreună cu polițistul Barni„Știm să circulăm corect!”. -Barni are nevoie de noi ca să-i învățăm prietenii ursuleți să circule corect și în siguranță prin orășel, iar la final Barni ne va ajuta să pictăm câte un ursuleț polițist pentru jucăriile fiecăruia dintre voi. -Vom citi imagini cu situații pe care le puteți întâlni când vă plimbați în orășel, vom stabili care sunt comportamentele corecte și cele incorecte din ilustrații, vom identifica regulile de circulație de respectat în orășel pentru a ști să circulăm corect. Tema va fi repetată de doi- trei preșcolari.Conversația Explicaţia   Observarea comportamentului copiilor
4.Reactualizarea cunoștințelor    Pentru a reuși să învățăm ursuleții regulile de circulație vă propun să ne reamintim câteva lucruri importante! -Voi indica elemente de pe machetă (șosea, trecere de pietoni, semn de stop, semafor), iar preșcolarii le vor denumi și vor preciza de ce sunt ele importante și de ce trebuie respectată semnificația lor. -Voi indica doi ursuleți din orășel: pe Barni (ursulețul polițist) care respectă regulile și un ursuleț deloc cuminte care se joacă pe șosea, pentru a surprinde diferențele dintre cei doi (regulile de comportament încălcate și consecințele pe care le pot avea acele comportamente.Conversația Comparația  MachetaObservarea comportamentului verbal şi non verbal al copiilor
5. Dirijarea învățării                  -Se realizează analiza, descrierea și interpretarea imaginilor în maniera convorbirilor dintre educatoare și copii, după un plan de întrebări stabilit dinainte de către educatoare (pentru a conduce percepția copiilor de la ansamblul ilustrației la diferitele sale părți și ulterior la desprinderea ideii sugerate de conținutul tematic). Exemplu: Ilustrația cu copilașii care se plimbă pe șosea (comportament incorect pentru care ursulețul polițist se supără) Ce observi în această ilustrație? – Văd niște copii. Ce fac copilașii? – Se plimbă. Pe unde se plimbă ei? – Pe drum/ pe șosea. Ce s-ar putea întâmpla pe drum/ șosea? – Ar putea să vină o mașină! Au voie copiii să meargă pe drum/ șosea( pe unde trec mașinile)? – Nu. Pe unde ar putea să se plimbe copilașii astfel încât să fie în siguranță?- Pe trotuar, pe acolo se plimbă oamenii. Ce am învățat din această imagine? (concluzia parțială) – Nu avem voie să umblăm pe șosea.Conversaţia Explicația                     Exercițiul           Problematizare      Ilustrațiile                    Observarea comportamentului copiilor             Observarea comportamentului frontal şi individual al copiilor
6. Obţinerea
performanţei
Preșcolarii vor veni pe rând să povestească/ expună conținutul unei ilustrații și vor stabili concluzia acesteia. -Dacă ai fi ursulețpolițist,ce regulă ai spunecopiilor din imagine să respecte pentru a circula în siguranță? (efectuarea sintezei și stabilirea concluziei pentru ilustrația povestită).Explicaţia Conversaţia ProblematizareaIlustrațiiObservarea comportamentului frontal şi individual al copiilor    
7.Asigurarea retenției și a transferului      -Împărțirea ilustrațiilor citite, în două categorii – comportamente corecte (reguli de circulație) și incorecte.Categoriile sunt marcate cu ursuleț fericit pentru respectarea regulilor și ursuleț trist pentru nerespectarea regulilor. -Realizarea prin pictură a unei lucrări colective cu ursulețul polițist al grupei. Pe baza încadrării corecte a ilustrației la una dintre cele două categorii, preșcolarul pictează o porțiune din uniforma de polițist a ursulețului grupei.Explicația Demonstrația ProblematizareaIlustrații Jetoane ursuleț fericit sau trist Planșa cu ursulețul polițist Pensule AcuareleObservarea comportamentului frontal şi individual al copiilor  
8.Evaluarea  Voi aprecia strădania copiilor pentru a-i învăța pe ursuleți să circule corect și pentru lucrările realizate și îi voi recompensa cu câte un ursuleț dulce.Conversaţia ExplicaţiaRecompensă dulce ursuleț  Aprecieri globale pozitive  
9.Încheierea activităţiiVom realiza fotografii cu produsele activității.   

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *