Bettina Balogh (studentă anul III, Pedagogia învățământului primar și preșcolar)
Nota redacției: materialele propuse în cadrul rubricii „Planuri de lecție” sunt în întregime alegerea și concepția studenților. Ele nu reprezintă „modele” sau „exemple” pe care le considerăm perfecte și pot să conțină puncte de vedere sau abordări cu care avem libertatea să nu fim de acord
Am ales să fac acest proiect de lecție deoarece în ultimii ani nu mă aflasem în România și am observat ce înseamnă o atitudine potrivită față de plante și animale. În Marea Britanie de pildă, animalele sunt extrem de iubite și de îngrijite, plantele sunt ocrotite iar spațiile verzi sunt minunate. E o plăcere să te plimbi și să vezi cât de grijulii sunt oamenii cu natura și cu animalele, care sunt considerate de altfel prietenii lor cei mai buni. Eu zic că schimbarea stă întotdeauna în noi. Copiii sunt viitorul nostru iar educația civică este ora în care se pot învăța multe lucruri, referitoare la purtarea noastră, la atitudinea noastră care uneori lasă de dorit.
În ceea ce privește atitudinea oamenilor față de animale, din păcate nu suntem cu toții la fel și chiar dacă eu iubesc enorm de mult animalele, asta nu înseamnă că toată lumea va empatiza cu mine. Ceea ce vreau eu să înțeleagă copiii este că plantele și animalele sunt și ele viețuitoare, de aceea trebuie să le tratăm cu atenție. Îmi doresc ca aceste generații noi să gândească mai lucid, să știe cum să ajute, să știe cum să se comporte și să respecte anumite reguli referitoare la curățenie, la grija față de animale, față de plante și la mediul înconjurător.
Noi suntem schimbarea și ceea ce pot să observ din perspectiva de părinte este că noi suntem un exemplu pentru copiii noștri. Încă de la vârsta timpurie copilul este oglinda sufletului nostru, el ne copiază fiecare mișcare și fiecare cuvânt pe care îl spunem. Acest lucru este un semnal de alarmă pentru noi toți să ne ajutăm copiii să crească într-un mediu frumos, păstrând mediul curat.

PROPUNĂTOR: Balogh Bettina Elisabeth
CLASA: a III-a
ARIA CURRICULARĂ: Om și societate
DISCIPLINA: Educație civică
SUBIECTUL LECȚIEI: Ocrotirea mediului înconjurător
TIPUL LECȚIEI: Lecție de comunicare de noi cunoștințe
TITLUL LECȚIEI: Atitudinea față de plante și animale
COMPETENȚE GENERALE:
2. Manifestarea unor deprinderi de comportament moral-civic în contexte de viață din mediul cunoscut
3. Cooperarea cu ceilalți pentru rezolvarea unor sarcini simple de lucru, manifestând disponibilitate.
COMPETENȚE SPECIFICE:
2.1 Recunoașterea unor atitudini în raport cu lucrurile, cu plantele și animalele
2.2 Manifestarea unor atitudini pozitive în raport cu lucrurile, cu plantele și animalele.
3.1 Relaționarea pozitivă, în grupuri mici, pentru rezolvarea unor sarcini simple de lucru
3.3 Participarea la proiecte cu conținut moral-civic în cadrul clasei, al școlii sau al comunității locale.
OBIECTIVE OPERAȚIONALE:
OO1-să descrie cel puțin 2 proverbe cunoscute sau învățate
OO2- să aleagă cel puțin 2 acțiuni corecte din imagine
OO3- să aleagă cel puțin 2 acțiuni greșite din imagine
OO4- să numească cel puțin 3 comportamente greșite văzute în mediul înconjurător
OO5- să distingă comportamentele bune și cele rele
OO6- să sublinieze cel puțin 4 propoziții corecte de pe fișa de lucru
METODE ȘI PROCEDEE DIDACTICE: povestirea,descrierea, explicația, conversația, rezolvarea de exerciții, prelegerea cu ilustrații și aplicații
MIJLOACE DE ÎNVĂȚĂMÂNT: video-proiector, manual, ilustrații, fișă de lucru, puzzle
METODE DE EVALUARE: fișă pentru activitatea personală a elevului
FORMA DE ORGANIZARE: frontală, pe grupe
BIBLIOGRAFIA:
Currriculum pentru învățământul primar și preșcolar(3-6/7 ani). (2008). Ministerul Educației Naționale
Popa C,(2015). Ghidul studentului IFR pentru practica pedagogică în învățământul preșcolar. Editura Didactică și Pedagogică, București.
Pițilă ,T., Mihăilescu ,C.( 2016). Manual de Educație Civică pentru clasa a III-a .București: Editura ART
DESFĂȘURAREA ACTIVITĂȚII
Etapele lecției | Conținutul învățării | Metode și procedee | Mijloace didactice | Forme de organizare |
Momentul organizatoric | Se asigură condițiile optime pentru desfășurarea activității. Se va aerisi sala de clasă și se vor pregăti materialele necesare orei de educație civică. | Materiale didactice | ||
Pregătirea psihologică | Pregătirea psihologică va fi realizată cu ajutorul unui puzzle care odată pus în ordine va dezvălui titlul lecției de astăzi. Puzzle-ul este format din 5 propoziții care trebuie așezate în ordine. Așezați în ordine cuvintele pentru a forma propoziții corecte Proteja pot natura copiii De față plante atitudine animale Și protejate trebuie animalele iubite Teme nu copacul se adânci rădăcinii cu furtună de Se vor ordona cuvintele și se vor forma propozițiile corecte iar apoi am să le transmit copiilor titlul lecției de astăzi: Atitudinea față de plante și animale. | Conversația Rezolvarea de exerciții | puzzle | Frontal |
Anunțarea subiectului și a obiectivelor | Titlul lecției de astăzi se numește Atitudinea față de plante și animale. Ce credeți?De ce trebuie să protejăm natura? Trebuie să iubim animalele? Natura trebuie iubită și protejată? Ce reguli trebuie să respectăm pentru ca mediul din jur să fie curat? Ce înseamnă poluare? Cum îngrijim noi animalele? Cum putem să îngrijim plantele? Vom deschide manualul la Lecția 6 (Unitatea de noi) și vom citi propoziția aflată sub titlu.Acea propoziție este un proverb. Ce este un proverb? Este o învățătură morală populară, având mai multe înțelesuri. Puteți să îmi dați exemple de proverbe foarte cunoscute. Ziua bună se cunoaște de dimineață. Uite de la mână până la gură. Ce ție nu-ți place altuia nu-i face. Cine se trezește de dimineață, departe ajunge. Ce înseamnă proverbul de mai sus? Copacul cu rădăcini adânci nu se teme de furtună. Ce poate însemna rădăcini adânci? Înseamncă că acel copac nu poate fi mutat din loc, indiferent ce i-am face sau ce vreme ar fi acel copac ar rămâne nemișcat. Nu-i așa? | Conversația Explicația Conversația Explicația Conversația Explicația | Manualul | Frontal |
Transmiterea noilor cunoștințe | Ce vedem în imaginea de sub titlu?(ANEXA 1) Care sunt comportamentele din imagine pe care le considerați corecte? Care sunt comportamentele pe care le considerați greșite? Dați-mi exeple de comportamente greșite pe care le-ați văzut voi când v-ați plimbat cu prietenii sau părinții? Putem să îi convingem pe părinții noștri să fie mai atenți cu natura? Voi le spuneți părinților dacă greșesc cu ceva? Dacă le cade un șervețel din buzunar unui trecător sau chiar unuia dintre părinți? Îi atenționați? Vom citi povestea. Copiii vor fi numiți pentru a citi povestea Nu intrați, câine foarte bun ! de Silvia Kerim Într-o iarnă geroasă un câine șchiop, foarte slab și trist se târa de colo-colo pe stradă, așteptând ca cineva să-i arunce o coajă de pâine. Deodată de la poartă se auzi glasul cald al unei fetițe.Câinele a intrat,timid, în curte. Fetița i-a întins un os ți șapte cald, amestecat cu pâine.L-a adus apoi în casă, l-a ocrotit, l-a hrănit și l-a îndrăgit. Câinele s-a întremat repede. Fetița l-a botezat Feta și cei doi au devenit nedespărțiți. În toamnă, Feta avea o blană nespus de frumoasă, se îngrășase, piciorul i se vindecase și putea să calce pe el. Într-una din zile, observând că pe porțile vecine scria Nu intrați, câine rău! Fetița s-a gândit că nu poate să scrie așa ceva despre Feta, buna ei prietenă. Ea a atârnat pe poartă o plăcuță, pe care a scris:” Nu intrați, câine foarte bun!” Ce atitudine a avut fetița față de câinele găsit? De ce? Cum apreciați această atitudine? Ce a vrut fetița să ne demonstreze prin plăcuța scrisă de ea? Voi iubiți animalele? Ce trebuie să reținem? REȚINE! Omul trebuie să ocrotească animalele și plantele, pentru că ele alcătuiesc mediul înconjurător, adică lumea în care trăim. Unele plante și animale sunt pe cale de dispariție. Acestora le trebuie condiții speciale de viață, asigurate de om în rezervații naturale. În ultimele 400 de ani au dispărut 875 de specii de plante și animale. Se vor realiza grupe de câte patru persoane: Prima cerință va fi să urmăriți videoclipurile pe care am să le pun pe videoproiector urmând apoi să răspundeți la întrebări. Veți avea 5 minute la dispoziție să lucrați în echipă și să terminați la timp. Tu cum îngrijești plantele din jurul tău?Cum crezi că pot oamenii să îmbogățească natura? De ce trebuie să facă asta?De ce trebuie să păstrăm natura curată?Toate plantele trebuie ocrotite? Argumentează. A doua cerință va fi: Selectați varianta corecta. Care dintre propoziții le considerați corecte? Subliniați propozițiile corecte de pe fișa de lucru! (ANEXA 2) | Descrierea Explicația Prelegerea cu ilustrații și aplicații Explicația Descrierea Povestirea Explicația Descrierea Explicația Descrierea Conversația Explicația | Video-proiector Ilustrații Manual Manual Fișă de lucru | Frontal Frontal Pe grupe |
Fixarea cunoștințelor | Care a fost titlul lecției de astăzi? Ce înseamnă un comportament corect în natură si ce înseamnă un comportament greșit? Descrieți ! Cum putem să avem grijă de o plantă? Cum este corect să procedăm dacă o persoană nu respectă mediul înconjurător? E important să iubim natura și animalele? | Conversația Descrierea | Frontal | |
Evaluare/Aprecieri-criterii | Se vor face aprecieri referitoare la răspunsurile copiilor, se vor oferi recompense câte un emoticon la piept cu globul pământesc care să le amintească copiilor că sunt cu adevărat ajutoarele mediului. Se va aprecia și munca în echipă, eforturile și răspunsurile corecte ale elevilor iar apoi li se va comunica tema pentru acasă. | Conversația | Recompense | Frontal |
Tema pentru acasă.Indicații pentru studiul individual | Temă pentru acasă va fi realizarea unui desen prin care să demonstrați grija voastră pentru o plantă, respectiv ex 1, 2 din manual de la POȚI MAI MULT. | Conversația Explicația | Manual | Frontal |
Încheierea lecției | Vom încheia lecția cu cântecelul: OCROTESC NATURA https://www.youtube.com/watch?v=iv0GBH0A3SI |
ANEXA 2
FIȘĂ DE LUCRU
1. Pe care dintre propoziții le considerați corecte? Subliniați propozițiile corecte.
Activitățile omului afectează mediul înconjurător.
Plantele și animalele trebuie ocrotite.
Vânatul și pescuitul excesiv nu dăunează mediului.
Unele plante și animale sunt pe cale de dispariție.
Acestea sunt ocrotite prin lege.
Să protejăm natura este datoria noastră.