Proiect de lecție: România, membră a Uniunii Europene

Nota redacției: materialele propuse în cadrul rubricii „Planuri de lecție” sunt în întregime alegerea și concepția studenților. Ele nu reprezintă „modele” sau „exemple” pe care le considerăm perfecte și pot să conțină puncte de vedere sau abordări cu care avem libertatea să nu fim de acord

Florica Vedinaș (studentă anul III, Pedagogia învățământului primar și preșcolar)

Din 2007, România face parte din marea familie a Uniunii Europene, iar cu ajutorul lecției de azi copiii vor ști să identifice și să descrie locul de apartenență în care se integrează precum și drepturile și obligațiile ce le avem ca cetățeni. Totodată predarea lecției cu ajutorul Metodei Mozaic vine ca completare în dezvoltarea comportamentelor moral civice, făcând-i conștienți de responsabilitatea pe care o au în cadrul grupului din care fac parte.

DATA:

CLASA: A-IV-A

PROPUNĂTOR: Coste ( Vedinaș) Florica

DISCIPLINA: Educație civică

UNITATEA DE ÎNVĂȚARE: Locuri în care mă simt acasă

SUBIECTUL LECȚIEI: România, membră a Uniunii Europene

TIPUL LECȚIEI: Predare-învățare

COMPETENȚE GENERALE:

  1. Aplicarea unor norme de conduită în viața cotidiană
  2. Cooperarea cu ceilalți pentru rezolvarea unor sarcini simple de lucru, manifestând disponibilitate

COMPETENȚE SPECIFICE:

  1. Recunoașterea locurilor de apartenență (locală, națională, europeană) în care se integrează persoana.
    1.  Identificarea unor elemente relevante pentru aparteneța la diferite comunități (locală, națională, europeană)

3.1 Relaționarea pozitivă cu ceilalți, în rezolvarea unor sarcini simple de lucru

OBIECTIVE OPERAȚIONALE

O.1. să recunoască simbolurile Uniunii Europene: Ziua Europei, steagul Europei, moneda europeană

O.2. să descrie Uniunea Europeană și care este scopul ei

O.3. să numească principalele instituții ale U.E

O.4 să enumere drepturile și îndatoririle ca cetățeni ai Uniunii Europene

O.5 să colaboreze cu colegii pentru realizarea sarcinilor date

STRATEGIA DIDACTICĂ:

METODE ȘI PROCEDEE: conversația, observația, metoda Mozaic, tehnica Blazonulului

MODUL DE ORGANIZARE A ELEVILOR: frontal, pe grupe

MIJLOACE DE ÎNVĂȚĂMÂNT:

Resurse materiale: laptop, videoproiector, imagini, instrumente de scris, fișe individuale

              Resurse umane: elevii

              Resurse temporale: 50 de minute

BIBLIOGRAFIE:

*  Programa școlară pentru disciplina Educație Civică- clasele a III-a și a IV-a, București, 2014;

* Dumitru, R., Gherghina, A., Educație Civică – manual pentru clasa a IV-a, autori , Editura Armins, 2016.

DESFĂȘURAREA ACTIVITĂȚII

ETAPELE ACTIVITĂȚIICONȚINUTUL ȘTIINȚIFICSTRATEGII DIDACTICE
1. Moment organizatoricAsigur condițiile necesare pentru buna desfășurare a lecției. Pregătesc materialele necesare.   
2. Captarea atențieiSe va face cu ajutorul unor imagini. Spun copiilor ca azi vom porni într-o călătorie imaginară și că vom vizita niște locuri frumoase, iar ei vor trebui să le descopere.  Cu ajutorul video-proiectorului le voi prezenta imagini  atât de la noi din  țară cât și din alte țări (anexa 1) și vom discuta pe marginea lor.      Conversația Explicația
Anunțare titlului și a obiectivelorVoi anunța titlul lecției precum și obiectivele acesteia. Astăzi vom învăța despre Uniunea Europeană: când s-a format, statele membre, instituții si însemnele ei, drepturi și obligații, precum și anul de cînd România este membră.  Conversația
Dirijarea învățăriiDirijarea învățării se va face cu ajutorul Metodei Mozaic. Îi anunț pe copii că azi ei vor fi cei care își vor preda lecția, fiind practic responsabili de nota pe care o vor lua la finalul lecției. Tema  care trebuie predată va fi împărțită în 4 subteme: 1.Formarea Uniunii Europene , 2.Cetățenii U.E, 3. Principalele instituții, 4. Însemnele U.E. Voi împărți clasa în  4 grupe  de bază corespunzătoare celor 4 subteme ale lecției, (eterogene din punct de vedere a performanțelor) a câte 4 elevi, fiecare  primind un nr de la 1-4. Toți elevii din grupele de bază vor citi întreg materialul pentru a cunoaște toate părțile temei. După ce au terminat de citit se vor forma grupele de experți, adică cei care au același nr. formează un grup numit de „experți” și vor primi tema corespunzătoare numărului grupei: grupa 1-subtema 1, grupa 2- subtema 2, grupa 3-subtema 3, iar grupa 4-subtema 4. Sunt anunțați că trebuie să studieze foarte bine tema pe care o au deoarece trebuie să le predea colegilor ceea ce ei au învățat. Aici  vor trebui să discute materialul, să-l aprofundeze și să identifice cele mai eficiente metode de predare în cadrul grupului.  Voi interveni doar ca să mă asigur că nu s-au strecurat greșeli și că sunt implicați toți membri. După ce a fost învățat tot materialul, membrii se întorc în grupele de bază și predau colegilor ce au învățat. Fiecare elev pentru a se asigura că ceea ce a predat a fost înțeles de către colegi, va pune întrebări pentru a verifica în ce măsură au reținut ceea ce  a prezentat.   Elevii trebui să fie conștienți de rolul pe care îl au deoarece de calitatea predării lor depinde succesul  colegilor săi.  Explicația Conversația  
Obținerea performanțeiFiecare elev va primi o fișă cu un blazon (ANEXA 3). Ei vor avea de completat individual blazonul cu ajutorul întrebărilor  care vor fi din fiecare subtemă. Nota finală a fiecărui elev va fi media grupului din care face parte.  Explicația Exercițiul
Evaluarea lucrărilorVoi face evaluări în funcție de corectitudinea informațiilor scrise pe fișă si de gradul de implicare a elevilor la oră.    Aprecieri verbale

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *