Nota redacției: materialele propuse în cadrul rubricii „Planuri de lecție” sunt în întregime alegerea și concepția studenților. Ele nu reprezintă „modele” sau „exemple” pe care le considerăm perfecte și pot să conțină puncte de vedere sau abordări cu care avem libertatea să nu fim de acord
Florica Vedinaș (studentă anul III, Pedagogia învățământului primar și preșcolar)
Din 2007, România face parte din marea familie a Uniunii Europene, iar cu ajutorul lecției de azi copiii vor ști să identifice și să descrie locul de apartenență în care se integrează precum și drepturile și obligațiile ce le avem ca cetățeni. Totodată predarea lecției cu ajutorul Metodei Mozaic vine ca completare în dezvoltarea comportamentelor moral civice, făcând-i conștienți de responsabilitatea pe care o au în cadrul grupului din care fac parte.
DATA:
CLASA: A-IV-A
PROPUNĂTOR: Coste ( Vedinaș) Florica
DISCIPLINA: Educație civică
UNITATEA DE ÎNVĂȚARE: Locuri în care mă simt acasă
SUBIECTUL LECȚIEI: România, membră a Uniunii Europene
TIPUL LECȚIEI: Predare-învățare
COMPETENȚE GENERALE:
- Aplicarea unor norme de conduită în viața cotidiană
- Cooperarea cu ceilalți pentru rezolvarea unor sarcini simple de lucru, manifestând disponibilitate
COMPETENȚE SPECIFICE:
- Recunoașterea locurilor de apartenență (locală, națională, europeană) în care se integrează persoana.
- Identificarea unor elemente relevante pentru aparteneța la diferite comunități (locală, națională, europeană)
3.1 Relaționarea pozitivă cu ceilalți, în rezolvarea unor sarcini simple de lucru
OBIECTIVE OPERAȚIONALE
O.1. să recunoască simbolurile Uniunii Europene: Ziua Europei, steagul Europei, moneda europeană
O.2. să descrie Uniunea Europeană și care este scopul ei
O.3. să numească principalele instituții ale U.E
O.4 să enumere drepturile și îndatoririle ca cetățeni ai Uniunii Europene
O.5 să colaboreze cu colegii pentru realizarea sarcinilor date
STRATEGIA DIDACTICĂ:
METODE ȘI PROCEDEE: conversația, observația, metoda Mozaic, tehnica Blazonulului
MODUL DE ORGANIZARE A ELEVILOR: frontal, pe grupe
MIJLOACE DE ÎNVĂȚĂMÂNT:
Resurse materiale: laptop, videoproiector, imagini, instrumente de scris, fișe individuale
Resurse umane: elevii
Resurse temporale: 50 de minute
BIBLIOGRAFIE:
* Programa școlară pentru disciplina Educație Civică- clasele a III-a și a IV-a, București, 2014;
* Dumitru, R., Gherghina, A., Educație Civică – manual pentru clasa a IV-a, autori , Editura Armins, 2016.
DESFĂȘURAREA ACTIVITĂȚII
ETAPELE ACTIVITĂȚII | CONȚINUTUL ȘTIINȚIFIC | STRATEGII DIDACTICE |
1. Moment organizatoric | Asigur condițiile necesare pentru buna desfășurare a lecției. Pregătesc materialele necesare. | |
2. Captarea atenției | Se va face cu ajutorul unor imagini. Spun copiilor ca azi vom porni într-o călătorie imaginară și că vom vizita niște locuri frumoase, iar ei vor trebui să le descopere. Cu ajutorul video-proiectorului le voi prezenta imagini atât de la noi din țară cât și din alte țări (anexa 1) și vom discuta pe marginea lor. | Conversația Explicația |
Anunțare titlului și a obiectivelor | Voi anunța titlul lecției precum și obiectivele acesteia. Astăzi vom învăța despre Uniunea Europeană: când s-a format, statele membre, instituții si însemnele ei, drepturi și obligații, precum și anul de cînd România este membră. | Conversația |
Dirijarea învățării | Dirijarea învățării se va face cu ajutorul Metodei Mozaic. Îi anunț pe copii că azi ei vor fi cei care își vor preda lecția, fiind practic responsabili de nota pe care o vor lua la finalul lecției. Tema care trebuie predată va fi împărțită în 4 subteme: 1.Formarea Uniunii Europene , 2.Cetățenii U.E, 3. Principalele instituții, 4. Însemnele U.E. Voi împărți clasa în 4 grupe de bază corespunzătoare celor 4 subteme ale lecției, (eterogene din punct de vedere a performanțelor) a câte 4 elevi, fiecare primind un nr de la 1-4. Toți elevii din grupele de bază vor citi întreg materialul pentru a cunoaște toate părțile temei. După ce au terminat de citit se vor forma grupele de experți, adică cei care au același nr. formează un grup numit de „experți” și vor primi tema corespunzătoare numărului grupei: grupa 1-subtema 1, grupa 2- subtema 2, grupa 3-subtema 3, iar grupa 4-subtema 4. Sunt anunțați că trebuie să studieze foarte bine tema pe care o au deoarece trebuie să le predea colegilor ceea ce ei au învățat. Aici vor trebui să discute materialul, să-l aprofundeze și să identifice cele mai eficiente metode de predare în cadrul grupului. Voi interveni doar ca să mă asigur că nu s-au strecurat greșeli și că sunt implicați toți membri. După ce a fost învățat tot materialul, membrii se întorc în grupele de bază și predau colegilor ce au învățat. Fiecare elev pentru a se asigura că ceea ce a predat a fost înțeles de către colegi, va pune întrebări pentru a verifica în ce măsură au reținut ceea ce a prezentat. Elevii trebui să fie conștienți de rolul pe care îl au deoarece de calitatea predării lor depinde succesul colegilor săi. | Explicația Conversația |
Obținerea performanței | Fiecare elev va primi o fișă cu un blazon (ANEXA 3). Ei vor avea de completat individual blazonul cu ajutorul întrebărilor care vor fi din fiecare subtemă. Nota finală a fiecărui elev va fi media grupului din care face parte. | Explicația Exercițiul |
Evaluarea lucrărilor | Voi face evaluări în funcție de corectitudinea informațiilor scrise pe fișă si de gradul de implicare a elevilor la oră. | Aprecieri verbale |