„Pregătirea copiilor pentru viitor înseamnă ca ei să fie oameni buni, onești și corecți în primul rând!”. Interviu cu d.na Ramona Țărău, profesor înv. primar la Școala „Octavian Goga” Oradea

Alexandra Mitrică

Pentru acest interviu am luat legătura cu doamna învățătoare Țărău Ramona – Teodora, prof.înv.primar la Școala Gimnazială ,,Octavian Goga” din Oradea. Am ales un interviu colorat pentru o învățătoare plină de culoare, cu idei frumoase și cu gânduri bune întotdeauna.

Pentru că profesia de dascăl este una ce necesită culoare, creativitate, modestie, am ales ca idee de pornire pentru interviu ,,Curcubeul” astfel că fiecare întrebare reprezintă o culoare din curcubeu. Pentru început, am rugat-o pe doamna învățătoare să se prezinte…

Alexandra: Cine este doamna învățătoare Ramona Țărău?
Ramona: ,,Pentru că sunt învățătoare, mă voi prezenta diferit: va fi o prezentare matematică! Pornesc de la numărul 10, ceea ce reprezintă experiența mea didactică; 29 – este numărul sălii mele de clasă și nu este un număr întâmplător, el reprezintă și ziua în care m-am născut; 113 copilași ce mi-au trecut prin brațe, școlari și preșcolari, pentru că am debutat ca educatoare; ceea ce este mai bun am lăsat la final: semnul infinitului, numărul de șireturi pe care le leg foarte- foarte des…”

Alexandra: Ca interviul să fie mai dinamic, am ales pentru fiecare culoare din curcubeu câte o întrebare. Aș începe cu întrebarea roșie – De ce și de când dascăl?
Ramona: ,,De la 5 ani, de când am învățat să-mi scriu numele pe pereții de acasă și îmi învățăm animalele de pluș să-mi scrie numele. Deci, dintotdeauna! Nu cred că era un simplu joc, în subconștient mă simțeam o învățătoare adevărată în acest simplu joc de rol, făceam deja practică, și aveam elevi atât de cuminți!”

Alexandra: Întrebarea oranj – Ce este ușor, ce este greu?
Ramona: ,,Este ușor să-i oferi fiecăruia o mângâiere sau o îmbrățișare, mai ales când o faci din suflet – copiii o simt, se vede pe chipul lor. Și eu simt nevoia de a-i îmbrățișa, să știi! Pe cealaltă parte însă, este greu să acorzi timp fiecăruia, mai ales când clasele noastre sunt atât de numeroase. Sunt doamna tuturor, dar parcă toți m-ar răpi pentru doar ei, pentru câteva minute!”

Alexandra: Am ajuns pe aleea galbenă – O realizare mare, o provocare mare?
Ramona: ,,Multe realizări, dar poate cea mai mare realizare sufletească este aceea că elevii îmi vin cu drag dimineața la școală. O provocare este să-i faci pe toți să iubească școala! Sigur că aici pot aminti diverse concursuri sau competiții școlare, cu premii fel de fel, dar pentru mine este foarte important modul în care elevul se simte în clasa mea.”

Alexandra: Întrebarea verde – Un plus, un minus, pentru meseria de dascăl?
Ramona: ,,Multe plusuri și multe minusuri…un întreg șir de calcule… multe necunoscute și uneori și probleme cu mai multe operații (râzând). Sunt nemulțumită de dotarea cu material didactic necesar lecțiilor și îmi doresc mult un autobus cu care să pot duce elevii în diverse locuri, visez uneori la tablă inteligentă sau băncuțe colorate și ușor de mutat, așa ca la tv. Ca plusuri, pot spune că sunt mândră de mine când foștii elevi îmi calcă pragul clasei sau îmi scriu pe rețelele de socializare. Am primit o urare atât de emoționantă de ziua mea încât m-a făcut să plâng în hohote, de la o elevă pe care o aveam în clasa mea, în primul an din învățământul primar.”

Alexandra: Întrebarea albastră – Ce s-ar întâmpla dacă elevii nu ar face Educație civică?
Ramona: ,,Pregătirea copiilor pentru viitor înseamnă ca ei să fie oameni buni, onești și corecți, în primul rând! Să devină responsabili, sociali, să-și cunoască drepturile dar mai ales responsabilitățile, să fie și competitivi dar și să colaboreze unii cu alții. Nu-și vor aminti peste zece ani toate lecturile pe care le citim acum la școală, sau problemele pe care le predau mâine,
dar vor ști mereu că e bine să-ți păstrezi sufletul curat!”

Alexandra: Întrebarea indigo – Ce material didactic este util în orele de Educație civică,
material cu real impact?
Ramona: ,,Îmi place să țin pasul cu tehnologia. Poate este și o consecință a lecțiilor online, dar este ceva bun. Filme scurte chiar și desene din care desprindem idei sau învățături, glume; îmi plac mult rebusurile și integramele, lecturile cu impact emoțional aparte, păpușile-marionete, crearea unor ecusoane individuale/pentru echipe/perechi, și multe altele. Sunt o persoană creativă și nu duc lipsă de idei. Timp să avem!”

Alexandra: Întrebarea violet: Cum arată ora ideală de Educație civică?
Ramona: ,,Ora ideală de Educație civică poate fi realizată în nenumărate feluri. Să fiu liberă, nemărginită de timp, să pot povesti și arăta elevilor multe și mărunte, astfel încât să prindă drag de această disciplină și să-i surprindă importanța cu adevărat! Să jucăm jocuri de rol, să vizităm primăria, să ieșim printre oamenii mari, contactul nemijlocit cu acestea este roditor, aș paria că rezultatul ar fi realmente palpabil, în comparație cu lecțiile după manual, în cele 50 de minute.”

Alexandra: Vă mulțumesc pentru sprijinul acordat și pentru ideile frumoase! Sper să mă primiți tot atât de bine și data viitoare!
Ramona: ,,Cu mult drag! Așa e bine și frumos să ne revedem și cu alte ocazii, să mai povestim!”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *