Educația civică din perspectiva elevilor. Interviuri cu 3 președinți de Consilii ale Elevilor din Bihor

Rebeca Tătar

Vorbind despre subiectul „Educație civică” mi-a sărit gândul la acele persoane care se confruntă zilnic cu acest lucru în legătură directă cu elevii. Președintele Consiliului Elevilor dintr-o anumită școală trebuie să dea dovadă de mult curaj, ambiție, răbdare și devotament pentru educație. Aceștia își reprezintă colegii din școala respectivă, este o „voce” a lor, a problemelor, a bucuriilor și trăirilor acestora. Cred că ei pot fi cei mai potriviți să dea răspunsuri în legătură cu activitățile civice desfășurate de elevi.

Această pandemie „a încurcat” puțin activitățile organizate de Consiliile Elevilor de pretutindeni. De aceea am vrut să stau de vorbă cu trei dintre președinții Consiliului Elevilor, din trei unități de învățământ diferite din județul Bihor, din aproximativ trei perioade diferite: înainte, în timpul și după pandemia SARS-CoV-2 și să observ cum au gestionat ei situația.

Am acordat interviu unor persoane deosebite care și-au reprezentat școala în cel mai frumos mod:

Înainte de această pandemie de Covid-19, înainte ca toate activitățile educative să fie desfășurate în format digital și/sau hibrid, Paul Creț, actual student de 19 ani, a reușit să aducă o schimbare pentru  Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” din Aleșd până la absolvirea acestuia.

Încă din perioada pandemică, Colegiul Național „Onisfor Ghibu” Oradea, se mândrește să îl aibă ca președinte al Consiliului Școlar al Elevilor, pe Emanuel Negru, un tânăr de 17 ani, dornic de schimbare, punând pasiune în tot ceea ce face.

În prezent, Liceul Teologic Baptist ,,Emanuel” Oradea îl are ca președinte al Consiliului Școlar al Elevilor pe Samuel Kiss-Roth, de numai 16 ani. Samuel este un băiat ambițios și foarte implicat în tot ceea ce face. Își dorește să aducă îmbunătățiri în școala românească, consultând direct opinia colegilor săi.

În ce perioadă ai fost ales președintele Consiliului Școlar al elevilor la tine în școală?

C.P.: „Am fost ales în perioada noiembrie 2019.”

N.E.: „Am fost ales de către elevii școli în octombrie 2021, perioadă în care deja pandemia începea să se liniștească.”

K.-R.S.: „Am fost ales pentru perioada 05.10.2021- 05.10.2023.”

Ce te-a determinat să candidezi la președinție? Ce calități crezi că ți-au purtat noroc?

C.P.: „ Pentru experiența unică. Abilitatea de a lucra în echipă și pentru a-mi reprezenta colegii la nivel județean.”

N.E.:„Determinarea mea a provenit din nevoia de schimbare pe care consiliul de atunci o necesita și de a putea schimba ceva în comunitatea din care fac parte. Calitățile care mi-au purtat noroc au fost perseverența, implicarea și devotamentul trup și suflet.”

K.-R.S.: „Am dorit o schimbare. Știam că pot face asta așa că am zis să contribui cum pot eu mai bine pentru a face această schimbare. Experiența mea în consiliu și în alte organizații a fost cel mai bun motiv pentru care am fost ales însă seriozitatea, creativitatea și faptul că mă descurc în orice situație au fost printre motivele pentru care am fost ales.”

Care este părerea ta despre disciplina „Educație civică”, ce se predă în învățământul românesc?

C.P.: „ Este neglijată. Ar trebui să fie pus accent mai mult pe educația civică a tuturor elevilor.”

N.E.: „Din punctul meu de vedere, educația civică ca și materie predată în școli este esențială începând de la învățământul primar, fiind prima întâlnire reală cu societatea și cum funcționează aceasta. În timp ce în învățământul primar și cel gimnazial există educația civică implementată ca și materie, la liceu partea de cultură civică provine din proiecte și implicare în acte de voluntariat sau organizații. Educația civică este esențială la orice nivel al ei, fiind una dintre materiile care te pregătește pentru viața practică de cetățean.”

K.-R.S.: „Educația civică este o disciplină importantă care ar trebui să aibă un impact mare asupra viitorului elevilor însă felul în care acestă materie este predată de către profesori și înțeleasă de către elevi nu duce la rezultatul dorit.”

Ce activități extracurriculare sau activități ce țin de natura educației civice ați reușit să desfășurați în școală?

C.P.: „În perioada candidaturii mele am reușit să desfășurăm în școală mai multe activități, ca de exemplu: Am organizat un târg de prăjituri, iar banii strânși au fost donați unui orfelinat; am desfășurat activități de igienizare a mediului înconjurător din curtea școlii și împrejurimi etc.”

N.E.: „Începând cu prima lună oficială a mandatului, noiembrie, am organizat o colectare de pachete pentru copiii nevoiași din zonele rurale ale județului Bihor, proiect pe care consiliul nostru l-a coordonat la nivel județean prin proiectul național „O facem”. Împreună cu întregul colegiu am adunat peste 400 de pachete care conțineau alimente, jucării, dulciuri, cărți, rechizite, haine, obiecte igienico-sanitare și multe altele. Prin acest proiect am reușit să evidențiem trăsăturile morale din fiecare persoană și să ajutăm oamenii din jurul nostru. În luna ianuarie, cu prilejul Zilei Internaționale Anti-violență în școli sărbătorită pe 30 ianuarie, am organizat un eveniment structurat pe două arii: expoziție de artă realizată de copiii colegiului și evenimente interactive. Expoziția a fost amenajată în sala festivă pe parcursul evenimentelor care au fost susținute pe 4 februarie alături un invitat special psiholog, doamna profesor consilier școlar și reprezentanți ai Inspectoratul de Poliție Județean la care au fost prezenți elevi atât din învățământul primar cât și din cel gimnazial, învățând diferite acțiuni de violență și repercursiunile acestora asupra colegilor. Vorbind exclusiv de Educație Civică pentru liceeni, conducerea consiliului nostru a fost printre fondatorii proiectului „Bright Citizen” ce este compus din ateliere de Științe Politice și Educație Civică prin care am ajuns inclusiv în Parlamentul României.”

K.-R.S.: „Am reușit să desfășurăm numeroase campanii de informare și de conștinetizare în domeniul educației civice printre care se numără și campaniile pe tema ecologiei din luna Martie și Aprilie. Am dorit ca în școala noastră, elevii să fie conștienți de nevoile comunității noastre și să ajute la progresul acesteia, așa că am decis să îi implicăm pe elevi în campanii de ecologizare pe malul Crișului Repede și în acțiuni de reîmpădurire în parteneriat cu Direcția Silvică Bihor.”

Ce i-ai sfătui pe următorii președinți ai Consiliului Elevilor din școala ta să facă pentru a îmbunătăți educația civică a elevilor?

C.P.: „Din păcate noi putem face prea puține pentru a îmbunătăți. Putem propune activități, iar aceștia să le și organizeze.”

N.E.: „Sfatul meu pentru viitorii președinți este de a urmări nevoile elevilor ghibiști și de a modela evenimentele și acțiunile consiliului după acestea cu scopul de a atinge acele nevoi și de a îmbunătăți laturile pe care sistemul educațional încă nu le atinge.”

K.-R.S.: „Următorii președinți ar trebui să ducă mai departe inițiativele începute de noi și să adapteze și creeze cât mai multe activități prin care elevii noștri să fie cât mai implicați în comunitate și să își dorească să aducă o schimbare care să fie benefică tuturor.”

În concluzie, tinerii care au această ambiție, devotament și respect pentru ceea ce fac, nu au lăsat nici măcar o pandemie la nivel global să le stea în cale. Au organizat activități și au făcut tot ce e mai bine pentru colegii și profesorii lor. Asta se numește vocație.

A fost o plăcere să pot discuta cu trei dintre „vocile” elevilor. Prin ei se observă deja schimbarea. Știu că vor reuși. Vin cu idei noi, concepte moderne, soluții, ambiție și curaj. Le urez succes atât lor, colegilor, viitorilor președinți, dar și cadrelor didactice. Uniți, vor putea să aducă schimbarea în copii, apoi în școală, apoi în societate. Tânjim de mult după această schimbare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *