„Educăm azi pentru societatea de mâine”. Interviu cu d.na Valentina Silgahi, director al Școlii Gimnaziale nr. 1, Roșia

Anamaria Carina Pupe

Doamna Valentina-Gela Silaghi este directorul Școalii Gimnaziale Nr.1 Roșia (Bihor), domnia sa fiind absolventă a Facultății de Istorie Geografie din cadrul Universității din Oradea în anul 2005, având o vechime de 16 ani la catedră.

Mai jos sunt câteva dintre întrebările despre educația civică în România la care doamna director a avut amabilitatea să îmi răspundă.

Sursa foto: https://www.ovidan.ro/images/articles/articles_4_12204.jpeg

Î: Ce înseamnă educația civică în și pentru România?

R: Educația civică reprezintă una dintre disciplinele din trunchiul comun pentru clasele de gimnaziu, iar ce înseamnă pentru România cred că documentele oficiale reflectă foarte bine importanța acestei discipline mai ales în evoluția acesteia în ultimii ani prin adoptarea ultimului plan cadru. Educația civică se regăsește ca disciplină de studiu așa cum vă spuneam în trunchiul comun încă de la clasa a V-a cu câte o oră pe săptamână. Dacă în planurile-cadru anterioare era studiată doar la nivelul clasei a VII-a și a VIII-a de această dată o regăsim încă din clasa a V-a.

Î: Fiind director și cadru didactic în învățământul românesc cu o experiență de 16 ani în spate, care credeți că a fost cursul educației civice de-a lungul anilor în școli? Se văd rezultate sau stagnăm la această categorie?

R: Experiența mea și nu în ultimul rând calitatea de elev pentru că la momentul la care eram elev aveam o oră de educație civică, de-a lungul anilor această disciplină a avut un progres, iar în ultima perioadă așa cum spuneam și la întrebarea anterioară, prin introducerea ei în planurile cadru încă din clasa a V-a, desigur asta înseamnă o evoluție a disciplinei. Rezultatele le vom avea reflectate în societate în ceea ce înseamnă valorile și principiile pe care le studiem în cadrul acestei discipline și competențele pe care le manifestă elevii noștri.

Î: Având în vedere că suntem în secolul XXI, cel al tehnologiei, cum evaluați comportamentul moral-civic al copiilor din zilele noastre față de cei care acum le sunt părinți?

R: Suntem în secolul XXI într-adevăr, acela al tehnologiei care dacă de foarte multe ori este utilă trebuie avut în vedere și un filtru care este necesar să existe mai ales la copii pentru a putea înțelege informațiile și a putea să utilizeze doar ceea ce au nevoie. Desigur, la baza educației elevului stă în primul rând bazele educației de acasă, educația primită în primii ani de viață, pe această bază școala vine și clădește desigur în parteneriat cu familia. Da, există din păcate exemple de comportamente, haide să le spunem inadecvate, însă majoritatea elevilor aceia care au o bază solidă primită de acasă pe care s-a construit frumos, după aceea la școala au un comportament moral exemplar, respectându-și părinții, acceptând și comunicând cu ei pentru tot ceea ce înseamnă o viață de familie armonioasă și în concordanță cu valorile societății în care trăim.

Î: Accesul la informație este atât de accesibil tuturor, îndeosebi copiilor. Considerați că impactul asupra educației civice a fost unul pozitiv sau negativ pentru societatea democratică?

R: Având în vedere scopurile acestei discipline, dezvoltarea elevului în spiritul valorilor democratice care îi ajută pe elevi să-și însușească cunoștințele necesare unui cetățean care are deopotrivă drepturi, dar și obligații să înțeleagă realitatea din societatea din care fac parte, dezvoltându-le totodată spiritul critic. Accesul la informații a avut un impact pozitiv spun eu și aici aș accentua în ceea ce înseamnă selectarea surselor de informații și dezvoltarea abilităților de utilizare a mijloacelor TIC în căutarea acestor informații care au devenit facile și mai aproape de ei mai ales în această perioadă din ultimii 2 ani.

Î: De ce este importantă educația civică, după părere dumneavoastră, în școlile românești?

R: Educația civică în școala românească este importantă pentru formarea viitorilor cetățeni de mâine, desigur pot spune folosind o sintagmă „educăm azi pentru societatea de mâine”.

Î: Cadrele didactice sunt conștiente de impactul educației civice asupra societății? Îi acordă importanța cuvenită?

R: Desigur vocația de dascăl implică respect pentru fiecare disciplină predată, fiecare disciplină trebuie văzută cu contribuția ei în desăvârșirea personalității elevului. Cu siguranță și educația civică se bucură la fel ca și celelalte discipline de aceeași apreciere și sunt absolut convinsă că fiecare dascăl care își înțelege menirea și vocația profesiei pe care și-a ales-o acordă fiecărei discipline, dar în mod special celei despre care discutăm, respectul și mai ales importanța pentru societatea viitorului pentru care pregătim elevii.

2 răspunsuri la „„Educăm azi pentru societatea de mâine”. Interviu cu d.na Valentina Silgahi, director al Școlii Gimnaziale nr. 1, Roșia”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *