„Copilul trebuie să învețe să își clădească o atitudine cât mai potrivită în anumite situații, să știe să socializeze, să știe cum să pună problema”. Interviu cu d.na învățătoare Melania Mateuț (CN Teodor Neș, Salonta)

Adela Maxim

Astăzi, într-o zi frumoasă de primăvară, dorim să aducem gânduri bune și zâmbete pe chipurile tuturor. În aceste vremuri tulburi care au încercat să ne separe și au indus panica în viețile noastre, învățătorii se străduiesc zi de zi să clădească o bază cât mai puternică în formarea personalității elevilor. Pe lângă disciplinele importante, în cadrul cărora învață să scrie sau să socotească, prin intermediul disciplinei de educație civică elevii își formează comportamente și atitudini care să le asigure un viitor cât mai liniștit. Mai multe detalii in ceea ce privește orele de educație civică vom afla de la doamna învățătoare Melania Mateuț de la Colegiul Național „Teodor Neș” din Salonta.

Melania Mateuț (învățătoare): Îți mulțumesc. Este o onoare pentru mine să vorbesc cu tine despre această temă.

Maxim Adela: Eu vă mulțumesc pentru timpul pe care mi-l acordați. Întâi de toate, aș dori să vă întreb: la ce clasă predați?

Melania Mateuț (învățătoare): Din acest an predau la copiii mai mici, clasa pregătitoare A de la colegiul Național “Teodor Neș” din Salonta,  iar noi ne numim ,,Exploratorii’’.

Maxim Adela: Câte ore de educație civică sunt prevăzute în orarul săptămânal al elevilor?

Melania Mateuț (învățătoare): În primul rând ca să clarificăm o situație, respectiv la clasele pregătitoare, clasele întâi și clasele a doua, orele de dezvoltare personală sunt de fapt educația civică. Începând cu clasa treia ele vor primi denumirea de educație civică. La clasa pregătitoare în fiecare săptămână elevii au două ore de acest fel.

Maxim Adela: Ce metode folosiți în abordarea conținuturilor ?

Melania Mateuț (învățătoare): Metodele pe care le folosesc sunt atât cele tradiționale cum ar fi povestirea exercițiul explicația cat și metode noi, interactiv. În aceste ore lucrăm foarte mult în grupuri  mici,  perechi. Astfel  folosesc  foarte  mult  brainstormingul,  învățarea  prin  descoperire, problematizarea. În urma acestor metode și prin folosirea lor, observ că ne atingem mai ușor obiectivele propuse.

Maxim Adela: Ce conținuturi parcurg micii școlari în cadrul acestor ore?

Melania Mateuț (învățătoare): În timpul acestor ore de dezvoltare personală, elevii parcurg  diferite conținuturi, care reușesc să îi atragă foarte mult. În consecință, aceștia învață despre emoții, cum să gestioneze, cum se exteriorizeze. Totodată, învață despre cum să aibă grijă de igiena personală, ce atitudini să adopte în unele situații; învață despre familie despre comunitate. Mai pe scurt învață lucruri utile pentru viitorul lor.

Maxim Adela: Sunt elevii atrași de aceste conținuturi? Se implică în activități?

Melania Mateuț (învățătoare): Elevii sunt foarte atrași de aceste ore, abia așteaptă oră de dezvoltare personală, deoarece în cadrul acestei ore, ei se detașează de caietele speciale, de manuale. Totodată ei vorbesc liber, sunt lăsați să își spună părerea, să găsească soluții la anumite probleme, să se pună unii în locul celorlalți. În consecință sunt ore în cadrul cărora ei se simt liberi să se manifeste.

Maxim Adela: Cum abordați evaluarea în cadrul acestor ore?

Melania Mateuț (învățătoare): Da, într-adevăr și evaluarea este o verigă importantă în procesul de învățământ de care trebuie să ținem cont noi, învățătorii, la fiecare disciplină chiar și la dezvoltare personală. Aici situația este puțin mai delicată, respectiv e vorba de faptul că evaluarea la această disciplină o facem practic. De regulă, urmăresc comportamentele copiilor în fiecare zi, deoarece vreau să văd dacă ei pun în practică ceea ce am învățat la orele de dezvoltare personală. Dacă observ că fac acest lucru, îi apreciez printr-o mângâiere, printr-un zâmbet sau printr-un sticker colorat, pe care îl primesc în piept. Bineînțeles, apreciez comportamentele lor pozitive, faptul că au învățat din conținuturile parcurse la dezvoltare personală.

Maxim  Adela:  Ce  puteți  să  ne  spuneți  despre  implicarea  părinților  în  cadrul  acestor  ore  de dezvoltare personală/ educație civică?

Melania Mateuț (învățătoare): Eu încerc să implic părinții cat mai mult în desfășurarea orelor de dezvoltare personală sau educație civică. Dau anumite teme de cercetare copiilor acasă, ca de exemplu să își noteze pe o foaie de hârtie de câte ori au băut apă într-o zi sau împreună cu părinții să-și facă un orar, un program în care să stabilească de câte ori s-au spălat pe dinți în acea zi, câte minute au făcut mișcare în curte și la ce oră s-au culcat seara. Astfel împreună cu părinții, vor ajunge să aibă un program mult mai organizat și echilibrat. Totodată, mai implic părinții și în desfășurarea unor activități extracuriculare, tot pornind de la ora de educație civică, respectiv organizam excursii, vizite, drumeții, plimbări prin oraș, pe care bineînțeles nu le-am putea desfășura fără ajutorul acestora.

Maxim Adela: Vi se pare utilă și eficientă ora de educație civică în dezvoltarea școlarilor mici?

Melania Mateuț (învățătoare): Da, mi se pare foarte utilă, foarte eficientă. Este binevenită această oră, deoarece copilul la școală nu trebuie doar să învețe să citească, să scrie, să calculeze. Copilul trebuie să învețe să își clădească o atitudine cat mai potrivită în anumite situații, să știe să socializeze, să știe cum să pună problema, să știe să-și gestioneze emoțiile și cum să vină în ajutorul celor care au nevoie.

Maxim Adela: Vă mulțumesc pentru timpul acordat și vă doresc o primăvară minunată.

Melania Mateuț (învățătoare): Și eu îți mulțumesc, la fel îți doresc și eu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *