Moisa Monica (studentă anul III, Pedagogia învățământului primar și preșcolar)

Unitatea de învăţământ:
Data:
Clasa: a IV -a
Propunător: Balaş (Moisa) Monica
Aria curriculară: Om şi societate
Disciplina: Educaţie civică
Titlul lecţiei: Comportamente moral civice – D-l Goe…, de I.L.Caragiale
Tipul lecţiei: de fixare și sistematizare a cunoștințelor
Scopul lecţiei: Dezvoltarea comportamentului moral-civic avȃnd la bază textul narativ D-l Goe…, de I.L.Caragiale
Competenţe generale:
2. Manifestarea unor deprinderi de comportament moral-civic în contexte de viaţă din mediul cunoscut.
Competenţe specifice:
2.1. Explorarea unor valori morale care stau la baza relațiilor cu ceilalți oameni;
2.2. Recunoașterea unor comportamente moral-civice din viața cotidiană.
Obiective operaţionale: La finalul orei elevii vor fi capabili :
O1: să recunoască comportamentele moral-civice;
O2 : să găsească soluţii în vederea ameliorării comportamentelor inadecvate;
O3: să realizeze corespondenţa dintre comportamentele pozitive şi cele negative;
O4: să identifice comportamentele negative în raport cu natura.
Resurse:
- procedurale: conversaţia, exercițiul, problematizarea, explicația, învăţarea prin descoperire, brainstorming, reflecţia personală, metoda inteligenţelor multiple, turul galeriilor.
- materiale: fişe de lucru, planşe, flip-chart, markere, laptop, videoproiector.
- organizatorice: frontal, individual, pe grupe.
- temporale: 50 de minute
Bibliografie:
- ***Programa şcolară pentru disciplina Educaţie civică clasele a III-a şi a IV-a, Bucureşti, 2014;
- T., Piţilă, C., Mihăilescu, 2016, Manual de Educaţie civică, clasa a IV-a semestrul al II-lea, Editura Aramis, Bucureşti.
- M., Dudău, F.,Dudău, 2006, Matematică pentru învăţămȃntul primar – Metoda figurativă, Editura Carminis, Piteşti.
Secvenţele lecţiei | Conţinut instructiv- educativ | Resurse Procedurale | Resurse Materiale | Resurse Organizato-rice | Evaluare |
Moment organizatoric 1’ | Organizarea clasei, stabilirea ordinii, asigurarea materialelor necesare orei. | Conversaţia | Caiete | Frontal | |
Verificarea temei şi a cunoştinţelor anterioare 5’ | Tema pentru acasă se verifică prin sondaj (calitativ și cantitativ), explicându-se eventualele neînțelegeri. | Conversaţia Exerciţiul | Caiete | Frontal Individual | Se evaluează modul cum şi-au realizat tema pentru acasă. |
Captarea atenţiei 4’ | Se realizează cu ajutorul unei prezentări PPT care conţine semne de circulaţie. Elevii sunt îndemnaţi spre dialog! (Anexa 1) Invitaţie la dialog!Sunt utile semnele de circulaţie? Argumentaţi-vă răspunsul!Consideraţi că în viaţa cotidiană putem utiliza semnele de circulaţie asemeni unei călătorii?Continuaţi propoziţiile:Spunem STOP…Trebuie să CEDĂM…Este INTERZIS… Astfel, elevii sunt invitaţi în lumea magică a călătoriei cu trenul! | Conversaţia Explicaţia | Laptop, videoproiector | Frontal | Capacitatea de a sesiza analogia făcută. |
Anunţarea temei şi a obiectivelor operaţionale 2’ | Anunţ titlul lecţiei în desfăşurare, precum şi obiectivele lecţiei într-o manieră accesibilă elevilor. Scriu titlul pe tablă. | Expunerea | Frontal | ||
Dirijarea învăţării 25’ | În această etapă a lecţiei, este folosită metoda inteligenţelor multiple. Elevii sunt împărţiţi în grupe şi îndrumaţi să realizeze Postere tematice pe foi A4. (Anexa 2) Grupa lingviştilor – vor avea de completat corespunzător literele: GOE Apoi îl vor ajuta pe Goe să îşi facă bagajul: Să împachetăm! Ajutaţi-l pe Goe să îşi facă bagajul! Împachetaţi doar acele comportamente de care are nevoie pentru a fi un exemplu demn de urmat şi de alţi copii. Grupa matematicienilor – vor primi următoarea situaţie: Să ne imaginăm! În tren călătoresc un medic, un actor şi un inginer. Medicul trebuie să ajungă la Spitalul Universitar de Urgentă Bucureşti, pentru a efectua o operaţie, actorul trebuie să ajungă la Teatrul Naţional Bucureşti la oră fixă pentru a participa la o piesă de teatru, iar inginerul nu îşi permite să întârzie, deoarece trebuie să ajungă în Constanţa, la o importantă şedinţă, şi are următorul tren cu pornire din Gara de Nord. Să răspundem! Consideraţi că aceşti călători sunt afectaţi de comportamentul inadecvat a lui Goe? Cum? Grupa pictorilor: Să desenăm o… călătorie plăcută! Desenaţi imagini- simbol care să demonstreze că un copil are cei şapte ani de acasă!Realizaţi un desen reprezentativ pentru unul din cele două semne de circulaţie. Să îi oferim lui Goe un îndemn de buzunar! Grupa muzicienilor: Alegeţi unul din cele două proverbe prezentate mai jos şi realizaţi un ritm după care să îl cȃntaţi.„Este necesar să ştii să te comporţi cu lumea, căci fără lume nu poţi trăi.”„Sunt vrednici de laudă copiii care ascultă de părinţi.”Alcătuiţi o listă cu cinci melodii pe care ar putea Goe să le asculte în timpul călătoriei. Grupa actorilor: Să intrăm în… pantofii personajelor! Alegeţi o secvenţă preferată din text şi realizaţi o pantomimă!Corectaţi comportamentul lui Goe printr-o pantonimă! Grupa iubitorilor de natură: Consideraţi că al vostru comportament negativ poate avea repercursiuni asupra naturii? Exemplificaţi folosind o experienţă proprie. Arătaţi frumuseţea naturii! Realizaţi o mandală care să conţină elementele voastre preferate din natură, culese în prealabil. (Anexa 2) | Metoda inteligenţelor multiple Brainstorming Exerciţiul Problematizarea | Flip-chat Markere Fişe de lucru Postere tematice | Pe grupe | Capacitatea de a aplica noțiunile teoretice studiate. |
6. Asigurarea feedback- ului 9’ | Se concretizează prin completarea unei fişe, vizând valoarea promovată în timpul orei. (Anexa 3) | Turul galeriilor Reflecţia personală Conversația | Fişă de lucru | Individual Frontal | Capacitatea de a scrie propriile opinii. |
7. Tema pentru acasă 2’ | Transmit tema pentru acasă, precum și indicațiile corespunzătoare în vederea realizării acesteia. (Anexa 4) Să scriem ştirea zilei! Ai călătorit azi în trenul în care se afla şi Goe. Fiind un jurnalist renumit scrie ştirea zilei, redând toate informaţiile în cel mai optimist mod. Adresează personajelor întrebări pertinente! | Explicaţia | Fişă de lucru | Frontal | |
Încheierea lecţiei | Fac aprecieri asupra activității de astăzi. Toţi elevii vor primi drept răsplată un Certificat! (Anexa 5) | Conversația | Certificat | Frontal Individual | Aprecieri verbale |