O vizită la Muzeul Municipal Beiuș

Ramona Albu (studentă anul III, Pedagogia învățământului primar și preșcolar)

Din lecțiile predate care au legătură cu datinile, tradițiile, obiceiurile, porturile strămoșești am observat că elevii mei au foarte puține noțiuni (fiind crescuți la oraș), dar o dorință imensă de cunoaștere și descoperire a trecutului. Astfel am hotărât să organizez o excursie la Muzeul Municipal Beiuș, unde elevii pot descoperi modul de viață, portul, obiceiurile, meseriile strămoșilor noștri, dar și felul în care ne comportăm în astfel de instituții. De asemenea pe drum ne-am gândit să facem un popas la pădure, unde putem învăța comportamentul în natură, activitățile permise și nepermise, precum și protejarea naturii. Înainte de a porni cu autocarul le-am explicat copiilor modul de comportament în mijlocul  de transport, să avem grijă de bunurile care nu ne aparține. Am explicat și modul în care ne grupăm la urcare și coborâre di autocar și deplasarea în grup.

Ajunși la muzeu le-am explicat copiilor că nu au voie să pună mâna pe exponate, sunt lucruri unicate, foarte vechi și fragile, suntem atenți să nu spargem din greșeală obiectele expuse. De asemenea trebuie să urmărească cu mare atenție explicațiile ghidului pentru a înțelege modul de viață a oamenilor din acele zone. Muzeul este reprezentativ pentru istoria și etnografia depresiunii Beiuș-Vașcău, respectiv bazinul superior al Crișului Negru. Are o secție de etnografie, meșteșuguri populare, secție de istorie și două săli de expoziții temporare. Dominanta colecției este etnografia și arta populară (3000 de piese). Toate obiectele provin din zonă, port, țesături  de interior, obiecte de uz casnic, unelte, mobilier ceramică, icoane, etc. Colecția de istorie și arheologie cuprinde: piese din neolitic,  epoca bronzului, civilizație dacică, ev mediu și istorie modernă.

În drum spre casă ne-am oprit la un popas, pădurea de lângă zona Beiușului, unde am admirat natura, le-am explicat cum protejăm natura (adunând resturile consumate), având mare grijă să nu distrugem cuiburile sau culcușurile animalelor, nu facem foc lângă pădure pentru că se poate aprinde ușor din cauza frunzelor și lemnelor uscate, nu aruncăm deșeuri în ape, etc. Am pus un mare accent pe modul de comportament în diferite situații / medii de viață, locuri, altele decât cel școlar.

Această excursie a avut ca scop, pe lângă îmbogățirea cunoștințelor, dezvoltarea unor aptitudini de comportament în diferite situații și instituții publice, dar și relaționarea dintre elevi în altă situație decât mediul școlar.

Competențe generale:

2. Manifestarea unor deprinderi de comportament moral-civic în contexte de viață din mediul cunoscut.

3. Cooperarea cu ceilalți pentru rezolvarea unor sarcini simple de lucru, manifestând disponibilitate.

Competențe specifice.

2.2. Recunoașterea unor comportamente moral-civice din viața cotidiană.

3.1. Relaționarea pozitivă cu ceilalți, în rezolvarea unor sarcini simple de lucru.

3.3. Participarea la proiecte cu conținut moral-civic, în cadrul clasei, al școlii sau al   comunitățiiii locale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *