Nota redacției: materialele propuse în cadrul rubricii „Planuri de lecție” sunt în întregime alegerea și concepția studenților. Ele nu reprezintă „modele” sau „exemple” pe care le considerăm perfecte și pot să conțină puncte de vedere sau abordări cu care avem libertatea să nu fim de acord
Alexandra Sălăgean (studentă anul III, Pedagogia învățământului primar și preșcolar)
Clasa – a IV a
Propunător – Goina (Sălăgean) Alexandra
Aria curriculară – Om şi societate
Disciplina – Educaţie Civică
Unitatea de învăţare – Raporturile noastre cu ceilalţi oameni
Subiectul lecţiei – Bine, rău
Tipul lecţiei – Dobândire de noi cunoştinţe
Competenţe generale – 2. Manifestarea unor deprinderi de comportament moral-civic în contexte de viață din mediul cunoscut
Competente specifice – 2.1. Explorarea unor valori morale care stau la baza relațiilor cu ceilalți oameni;
2.2. Recunoașterea unor comportamente moral-civice din viața cotidiană;
2.3. Deosebirea comportamentelor prosociale de cele antisociale
Obiective operaţionale – O1 – să găsească semnificaţia cuvintelor bine şi rău;
- O2 – să dea exemple de fapte bune şi fapte rele pe care ei le-au făcut;
- O3 – să recunoască faptele rele şi faptele bune întâlnite în poveste;
- O4 – să dezbată situaţii despre bine şi rău, pentru stabilirea comportamentului bun
Strategii didactice:
- Metode şi procedee – conversaţia, explicaţia, exerciţiul
- Mijloace de învăţământ – manual, tabla magnetică, planşe cu diferite imagini.
- Forme de organizare – frontal, individual.
Resurse:
- Temporale – 40 minute;
- Spaţiale – sala de clasă;
- Umane – 25 elevi;
- Forme şi tehnici de evaluare : evaluare orală, observarea sistematică a comportametului elevilor, aprecieri verbale.
Bibliografie :
- “MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE ŞI CERCETĂRII ŞTIINŢIFICE, Educaţie Civică, clasa a IV a, semestrul I, editura Aramis;
- “PROGRAME ŞCOLARE PENTRU CLASA A IV-A EDUCAŢIE CIVICĂ, Aprobat prin ordin al ministrului Nr. 3919/ 20.04.2005.
Eveniment didactic | Ob.op | Conţinut ştiinţific | Metode | Materiale şi mijloace | Forme de organizare | Evaluare |
Moment organizatoric | Asigur condiţiile necesare şi climatul favorabil unei bune desfăşurări a lecţiei. Pregătirea materialelor necesare pentru buna desfăşurare a lecţiei. | Conversaţia | Frontal | |||
Captarea atenţiei | Captarea atenţiei o voi face cu ajutorul unor imagini (anexa 1). Vom discuta despre imaginile respective. | Conversaţia | Imagini cu fapte bune Imagini cu fapte rele Tabla magnetic | Frontal | ||
Anunţarea temei şi a obiectivelor | O1 O2 | Voi anunţa titlul lecţiei “Bine,rău”. Voi întreba elevii ce înseamnă pentru ei cuvântul “bine” şi cuvântul “rău”. Vor da exemple de fapte bune şi fapte rele. | Conversaţia Explicaţia | Frontal | ||
Dirijarea învăţării | O1 | După ce vom discuta semnificaţiile cuvintelor aflate în titlul lecţiei, vom deschide manualul de Educaţie Civică la pagina 38 şi vom discuta despre faptele persoanelor din imagini. | Conversaţia Explicaţia | Manual | Frontal | |
Obţinerea performanţei şi asigurarea transferului | O3 | După ce terminăm de discutat despre comportamentele persoanelor din imagini, vom citi povestea “Judecata Vulpii” de Petre Ispirescu. După ce vom citi povestea, fiecare elev îşi va lua o foaie albă şi va răspunde la urmatoarele întrebări : În ce constă binele pe care l-a făcut omul şarpelui?Cum a fost el răsplătit de şarpe?Cine a învins, binele sau răul? | Conversaţia Explicaţia Exerciţiul | Manualul de Educaţie Civică | Frontal Individual | Observarea sistematică a comportamentului elevilor Aprecieri verbale |
Aprecierea activităţii elevilor | Fac aprecieri generale şi individuale asupra modului de participare al elevilor la lecţie. Elevii primesc ca temă pentru acasă de citit o poveste terapeutică, despre bine şi rău (anexa 2) şi vor avea de făcut un rezumat al povestirii şi să spună ce înseamnă pentru fiecare bine şi rău. | Conversaţia Explicaţia | Frontal | Aprecieri verbale |